×
آخرین اخبار

۱۲۸ زندانی جرائم غیر عمد در لرستان آزاد شدند/ بیش از ۲۰۰۰ خانواده زندانی تحت پوشش انجمن‌های حمایتی قرار گرفتند

  • کد نوشته: 29350
  • ۱۳۹۹-۰۴-۰۵
  • 438 بازدید
  • مدیرکل سازمان زندان‌های لرستان با اشاره به آزادی ۱۲۸ زندانی جرائم غیر عمد در لرستان گفت: بیش از ۲۰۰۰ خانواده زندانی تحت پوشش انجمن‌های حمایتی قرار گرفتند.
    ۱۲۸ زندانی جرائم غیر عمد در لرستان آزاد شدند/ بیش از ۲۰۰۰ خانواده زندانی تحت پوشش انجمن‌های حمایتی قرار گرفتند

    ‌‌‌‌ به گزارش دیدگاه نیوز از لرستان، به نقل از تسنیم، عبدالمجید کشوری در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات اداره کل زندان‌ها برگزار شد با بیان اینکه بُعد تعلیم و تربیت و اصلاحی زندان بانی اسلامی را از دیگر نظام‌های حقوقی دنیا متمایز کرده است اظهار داشت: سازمان زندان‌ها علاوه بر تامین امنیت جامعه باید به فکر اصلاح مجرمان باشیم و فلسفه حاکمیت اسلامی می‌گوید باید دست کسانی که در زندان هستند گرفت و اصلاح کرد.

    وی افزود: متاسفانه در کشور عملکرد نهادهای فرهنگی و اجتماعی بسیار ضعیف است و اینکه افراد زیر ۱۸ سال مرتکب قتل شده‌اند نشان دهنده ضعف در فرهنگ جامعه است.

    مدیرکل سازمان زندان‌های لرستان عنوان کرد: در راستای امور اصلاحی و توانمند کردن زندانیان با نهادهایی همچون آموزش و پرورش، فنی و حرفه‌ای، میراث فرهنگی، نهضت سواد آموزی و دانشگاه علوم پزشکی در بحث بهداشت زندانیان تفاهم نامه‌هایی انعقاد شده و همچنین در بحث اشتغال و حرفه آموزی بیش از هزار و ۲۰۰ نفر در اشتغال‌های مولد به کارگیری شده است.

    وی بیان کرد: رسیدگی به امور فرهنگی و حضور در کلاس‌های متنوع فرهنگی با محوریت برنامه‌های قرآنی از دیگر برنامه‌های محوری سازمان زندان‌هاست که در همین راستا برنامه قرآنی صبح روشن در زندان‌های لرستان همزمان با سراسر کشور انجام می‌شود و همین امر سبب شده است امروزه زندانیان حافظ قرآن داریم.

    کشوری گفت: در راستای رسیدگی و توجه به جسم زندانیان برنامه‌های تربیت بدنی و ورزش‌های گروهی از دیگر برنامه‌های محوری زندان‌هاست و مسابقات ورزشی در کشور برای زندانیان برگزار می‌شود که خوشبختانه زندانیان لرستان در مسابقات کشتی صاحب مقام هستند.

    وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت بحث آموزش زندانیان اقدامات بسیار خوبی انجام شده پس از مراجعه زندانیان سوابق تحصیلی آنها از طریق آموزش و پروش استعلام و مورد آموزش قرار می‌گیرند که در همین راستا سه نفر از زندانیان در حال تحصیل در آموزش‌های عالی هستند.

    مدیرکل زندان‌های لرستان با بیان اینکه بحث آموزش مهارت زندانیان لرستان متاسفانه یک خلا است که شناسایی شده است خاطر نشان کرد: جهت قطع زنجیره ارتکاب جرم بازگشت شرافت‌مندانه زندانی به اجتماع در زندان بانی اسلامی یک شعار است که یکی از راه‌های رسیدن به این شعار بحث طبقه‌بندی زندانیان است.

    وی اظهار داشت: نرخ بازگشت مجدد زندانی به زندان در دنیا ۳۰ تا ۳۵ درصد است ولی این نرخ در زندان‌های ایران ۲۰ تا ۲۵ و در لرستان ۲۰ تا ۲۲ درصد است برای رسیدن به این به این درصدها سوابق زندانیان گویای این درصدهاست و فاقد سابقه کیفری هستند.

    کشوری افزود: از دیگر محورهای زندان بانی اسلامی حاکمیت اسلامی انجمن‌های حمایتی از خانواده زندانیان است که در همین راستا بیش از دو هزار خانواده زندانیان تحت پوشش چهار انجمن هستند و همچنین در راستای طرح کمک مؤمنانه سازمان زندان‌ها ۲۰ میلیارد تومان در سراسر کشور اهدا شد که سهم استان لرستان ۵۰۰ میلیون تومان در قالب کارت‌های هدیه توزیع شده است.

    مدیرکل زندان‌های لرستان با اشاره به فعالیت مرکز حمایت‌های اجتماعی عنوان کرد: این مرکز به زندانیانی که پس از آزادی از زندان موفق به دریافت گواهی نامه‌های فنی و حرفه‌ای شده‌اند با همکاری بانک‌های عامل جهت تسهیلات اشتغالزایی پرداخت و تحت نظر مرکز حمایت‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند.

    وی با اشاره به جرائم غیر عمد در زندان بیان کرد: نابسامانی‌های اقتصادی سبب شده است که زندانیان جرائم غیر عمد یا مالی زندانی شوند که از طریق ستاد دیه پیگیری و کمیته صلح و سازش اقدام به اخذ رضایت از شاکیان آنها می‌شود، سال گذشته ۱۲۸ نفر از زندانیان جرائم غیر عمد با بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بدهی آزاد شدند.

    کشوری گفت: با توجه به فرهنگ عشایری حاکم بر استان لرستان تنها دو درصد از زندانیان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و ۹۸ درصد مرد هستند.

    وی در رابطه با مراکز اصلاحی، تربیتی داریم تصریح کرد: در استان لرستان ۹ مرکز اصلاحی، تربیتی داریم که از این تعداد چهار مرکز در شهرستان‌های بروجرد، دورود و الیگودرز و ۵ مرکز در شهرستان خرم‌آباد وجود دارد.

    مدیرکل زندان‌های لرستان خاطر نشان کرد:با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و به تبع آن استان لرستان از دوم اسفند ماه در کلیه زندان‌های استان اقدامات پیشگیرانه انجام شد و با اجرای طرح مرخصی زندانیان در راستای رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی حدود سه هزار زندانی به مرخصی فرستاده شدند که بیش از ۵۰۰ نفر آنها مشمول مرخصی پایان حبس شدند و به زندان برنگشتند.

    وی با بیان اینکه سرانه فضای زندان در کشور ۱۲ متر مربع است اظهار داشت: در حال حاضر سرانه فضای زندان در استان لرستان ۱۰ متر مربع است که با توجه به پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی زندان شهرستان‌های الیگودرز و و دورودبا تکمیل شدن این زندان‌ها به سرانه فضای زندان استان اضافه خواهد شد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *