×
آخرین اخبار

گمانه زنی نیویورک تایمز درباره ظهور “داعش ۲”

  • کد نوشته: 4638
  • ۱۳۹۶-۰۴-۲۰
  • 736 بازدید
  • نیویورک تایمز نوشت:’داعش’ هنوز نمرده است؛ شرایطی که زمینه ساز ظهور داعش در عراق شد؛ همچنان به قوت خود باقیست. شاید روزی شاهد ظهور ‘داعش ۲’ باشیم.

    گمانه زنی نیویورک تایمز درباره ظهور “داعش ۲”

    دیدگاه نیوز‘آنتونی جی.بلینکن’ معاون وزیر خارجه سابق آمریکا در دولت ‘اوباما’ و مدیرعامل ‘مرکز «پن بیدن» برای دمکراسی و تعامل جهانی’ در واشنگتن در این دیدگاه نوشت:
    آزاد شدن شهر ‘موصل’ پایتخت بالفعل ‘داعش’ در عراق نقطه عطفی در جنگ با خطرناک ترین گروه تروریستی جهان است.
    داعش دیگر خطه مهمی در خاک کشور عراق دردستش نیست. عراق؛ لنگرگاه داعش برای استخدام جنگجویان خارجی بود و کشوری بود که داعش حریصانه منابع غنی طبیعی آن از جمله نفت را استثمار می کرد.
    با این حساب داعش با از دست دادن موصل؛ ادعایش برای ساخت یک حکومت و خلافت خود بخود منتفی است.
    طبیعی است که دولت ‘ترامپ ‘ باید از این موضوع خوشحال باشد و پایان کار این خلافت خودخوانده را جشن بگیرد. 
    اما هنوز زود است که خاطرمان از هر جهت آسوده باشد. یک علت مهم آن این است که ما هنوز یک استراتژی مشخص برای فردای پایان کار داعش نداریم.
    پانزده سال قبل، در آغاز تهاجم نظامی’جورج بوش’به عراق؛ دو سناتور وقت شامل ‘ جو بایدن’ و ‘ ریچارد لوگار’ وقوع یک اتفاق ناخوشایند در آینده را پیشگویی کردند و این پرسش را از بوش مطرح کردند که خوب حالا بعد از رفتن ‘صدام حسین’ مسئولیت آمریکا چه خواهد بود؟.
    این پرسش، مهم ترین سوال بود اما هرگز برای یافتن پاسخ آن کنکاش نشد. به این سوالها پاسخ داده نشد و نتیجه آن شد که ‘داعش’ آمد و جانشین ‘ صدام حسین’ شد.
    حالا همان سوال هایی که آن روز برای رفتن صدام حسین مطرح بود امروز با جدیت و حساسیت بیشتری در مورد رفتن داعش مطرح است.
    ‘داعش’حتی اگرهم ازبعد نظامی شکست خورده باشد؛ اما شرایط و اوضاع سیاسی واقتصادی کشورعراق که زمینه سازظهورداعش شد؛همچنان باقیست.همین اقتضائات نابهنجار بود که درسال ۲۰۰۳ امکان خیزش داعش را مهیا ساخت وصدالبته که تهاجم نظامی آمریکا به عراق یکی از عوامل بروز این نابسامانی ها بود.امروز هم همین شرایط و اوضاع در جامعه عراق وجود دارد. 
    پس با این اوصاف؛ چطور می توان ادعا کرد که کار داعش تمام است و این گروه تروریستی شکست خورده است.
    الآن در مقطع کنونی؛ فوری ترین الزام این است که با تکیه بر منابع موجود ؛ تلاش شود که در شهرهای آزاد شده ثبات؛ امنیت ؛ حاکمیت و بازسازی انجام پذیرد تا آوارگان جنگی در امنیت کامل به شهر و خانه و کاشانه شان بازگردند.
    مایه خوشوقتی است که ائتلافی متشکل از ۶۸ کشور که در کار مبارزه با داعش مشارکت داشتند ؛ اعتبارهای مالی لازم را برای شروع این فرآیند زیر نظر سازمان ملل به دست گرفته اند. طرح مشابهی هم برای سوریه در دست اجراست.در سوریه قضیه کاملا متفاوت است.
    سوریه هم اکنون درگیر یک جنگ داخلی است و همین معضل کارتثبیت نظم و آرامش در شهرهای آزاد شده از شر داعش را مشکل کرده است. مصداق این فرض؛ کندی کار بازگرداندن نظم و آرامش وزندگی عادی درشهر آزاد شده ‘طبقه’ Tabqa است که دو ماه قبل آزاد شد . این شهر دروازه ورود به ‘ رقه’ پایتخت خودخوانده داعش در سوریه است.
    از طرفی؛ جاه طلبی هاهم به سهم خود، چالشی شکننده برای ثبات عراق است.
    آمریکا در پایان سال ۲۰۱۱ عراق را ترک کرد چون اکثر عراقی ها این را می خواستند. 
    حالا کشور عراق از شر کابوس داعش خلاص شده است. امکان دارد در این مقطع اشتهای بیشتری برای ماندن آمریکایی ها در عراق وجود داشته باشد به این منظور که نظامیان آمریکایی به نیروهای عراقی آموزش دهند و آنها را توانمند سازند و حمایتهای اطلاعاتی و فنون مبارزه با تروریسم در اختیارشان قرار دهند اما در هیچ عملیات جنگی شرکت نکنند.
    عراق اکنون یک میدان مین سیاسی است.
    حالا ببینیم این میدان مین سیاسی را دولت ترامپ چگونه هدایت خواهد کرد. این آزمون بزرگ را، استراتژی ترامپ مشخص خواهد کرد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *