×
آخرین اخبار

کارآفرینی با ۹۸ درصد معلولیت: به دروغ گفتند که از من حمایت کردند

  • کد نوشته: 10992
  • ۱۳۹۷-۰۱-۲۱
  • 1073 بازدید
  • «وحید رجبلو» از چهره های سال ۹۶ است که توانست با تلاش و فراز و نشیب های بسیار اپلیکیشن خدماتی برای معلولین بسازد. دوباره سراغ وحید رفتیم تا از حال و هوایش با خبر شویم.

    کارآفرینی با ۹۸ درصد معلولیت: به دروغ گفتند که از من حمایت کردند

     دی‌ماه سال گذشته با وحید رجبلو آشنا شدیم. جوان دهه شصتی که با وجود ۹۸ درصد معلولیت توانست در جشنواره «توان تک» برگزیده شود و نرم افزاری طراحی کند که در صورت ارائه به بازار می‌تواند زندگی معلولین را دچار تحولی اساسی می‌کند. وحید با ما درباره فراز و نشیب‌های زیاد زندگی‌اش صحبت کرد و گفت که در صورت پیدا کردن اسپانسر خوب می‌تواند این اپلیکیشن را به زودی راهی بازار کند. بعد از انتشار گزارش در مجله‌مهر به یکباره نخبه توان یاب کرجی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت. برنامه‌های تلویزیونی زیادی دعوت شد و اسامی اسپانسرهای مختلفی به زبان آمد. وحید در ماههای اخیر بالا و پایین‌های زیادی را تحمل کرده‌است. دلخوری‌های زیادی را کشیده‌است و حتی گاهی لب به شکوه باز کرده‌است اما وحید در هفدهم فروردین‌ماه همزمان با تولد سی و یک سالگی از اپلیکیشن جدیدش «توانیتو» رونمایی کرد تا دنیای تازه‌ای را شروع کند.

    به بهانه رونمایی از این اپلیکیشن دوباره سراغ وحید رفتیم تا از اتفاقات و حواشی چندماه اخیر او بپرسیم و از بخواهیم که برای ما از دنیای تازه‌اش بگوید. دنیایی که خودش با دست‌های خودش ساخته‌است.

    حامیانم در این کار کمک کردند

    وحید همه‌اش اراده‌است این را چندماه قبل که تلاشش را دیدیم و حسابی شوکه شدیم گفتیم اما این بار که سراغش رفتیم به موفقیتش ایمان داشتیم و حالا وحید این روزها کیک تولد توانیتو را نیز بریده‌است و در این باره به ما می‌گوید:«از هفدهم فروردین رونمایی کردیم و ان شالله تا آخر اردیبهشت قرار است بهره‌برداری کنیم. استارت آپ به طور معمول ۳ تا ۵ سال راه‌اندازی آن زمان می‌برد اما ما این کار را خیلی زود انجام دادیم و حدود یک‌سال و نیم است که رویش کار می‌کنیم. من در این چندماه تلاش کردم از منابع آدم‌هایی که دوستم داشتند را استفاده کنم چون تعداد زیادی گفتند ما حاضریم پشتت باشیم و به تو کمک کنیم. من هم یک تیم از برنامه‌نویس‌ها و گرافیک‌ کارها درست کردم و با همان تیم کارهایی که می‌توانستیم را بی هزینه انجام دادیم. مثل این سایت و اپلیکیشن را درست کردیم و یعنی همان سیستم «همیارمهر» را به روزتر کردیم.»

    سرمایه توانیتو را از کراد فاندینگ جذب می‌کنیم

    وحید می‌گوید وقتی دید که نیاز به سرمایه دارد از سایت دونیت که سایت حمایت‌های جمعی است کمک گرفت و حالا از مردم می‌خواهد از او با حضور در این سایت حمایت کنند: «سایت دونیت یک سایت حمایت از فعالیت‌های جمعی است که ما قصد داریم حدود ۴۰ تا ۹۰ میلیون از این سایت کمک بگیریم. به این روش جذب سرمایه کرادفاندینگ گفته می‌شود. من حالا از مردمی که همیشه به من لطف داشتند می‌خواهم که به من اعتماد و حمایت کنند. این فرصت‌ها برای توان یاب‌ها برابر نیست پس از مردم می‌خواهم این فرصت را به من بدهند و من قول می‌دهم که پشیمانشان نکنم. من تک تک گزارش‌های کاری و مالی را به حامیانم خواهم داد.»

    از مردم می‌خواهم مرا حمایت کنند

    وحید می‌گوید کسانی که در توانیتو او را یاری می‌کنند هیچ کدام رایگان و مجانی نیستند:«هیچ‌کس برای توانیتو مجانی کار نمی‌کند؛ ان شالله قرار است اگر سرمایه جذب شد، افراد یا حق الزحمه می‌گیرند یا اینکه سرمایه دار می‌شوند و حالا خیلی دوست دارم چهره‌های فرهنگی و هنری نیز حرفهای مرا به عنوان یک معلول بشنوند و این حرفها را در قالب و شعر یا آهنگ بیان کنند تا بقیه مردم نیز حرف‌های ما را در قالب یک محصول فرهنگی و هنری بشنوند. من حرفها و دلخوری‌های زیادی دارم. آدمی با معلولیت شدید هستم که سالها روی پای خودش ایستاده‌است و استقامت کرده‌است. اما تلویزیون به من بی‌مهری‌های زیادی کرد. من توقع حمایت داشتم نه کمک‌های خیریه‌ای اما متاسفانه با من برخوردهای بدی شد که مرا خیلی عقب انداخت و حاشیه‌های زیادی برایم درست کرد.»

    یک برنامه تلویزیونی برایم حاشیه‌های زیادی ساخت

    وحید بعد از مصاحبه ما در خبرگزاری مهر به برنامه‌های تلویزیونی زیادی دعوت شد، در شبکه‌های اجتماعی حسابی شناخته و محبوب شد و به همین دلیل دچار حاشیه‌هایی شد. بعد از حضور در یکی از برنامه‌های صبحگاهی همان حین برنامه اعلام شد که اسپانسر برنامه که یک فروشگاه اینترنتی فروش اپلیکیشن‌های تلفن همراه بود تمام حمایت‌های مالی برای پیش‌برد استارتاپ وحید را انجام خواهد داد. اتفاقای که به گفته وحید در همان برنامه و در حد همان حرف باقی ماند و تنها حاشیه‌های زیادی برایش ایجاد کرد:« من پیش از این برنامه دیگری هم رفته بودم که با من با احترام برخورد شده بود و هیچ حرف و کمکی در کار نبود. اما وقتی به این برنامه صبحگاهی دعوت شدم یکباره وسط برنامه به من گفتند که اسپانسر برنامه تمام حمایت‌های مالی کار مرا انجام خواهد داد. من خیلی خوشحال شدم و البته برخی از اسپانسرهای دیگر که میخواستند با من حرف بزنند دیگر این کار را انجام ندادند. بعد از یک هفته از عوامل برنامه پیگیر شدم کسی به من پاسخ نداد تا اینکه شماره تهیه کننده برنامه را گیر آوردم و بازم قول دادند و عمل نکردند.»

    به دروغ گفتند که از من حمایت کردند

    وحید می‌گوید وقتی مدام در صدد تماس و پیگیری از عوامل برنامه بود به یکباره مجری معروف برنامه روی آنتن زنده می‌گوید که اسپانسر به وعده خودش عمل کرده و کار وحید را راه انداخته است. موضوعی که وحید را به شدت عصبانی می‌کند و وقتی می‌بیند نمی‌تواند راه به جایی ببرد یک ویدئو منتشر می‌کند:« من یک ویدئو منتشر کردم و در آن به صراحت گفتم که تاکنون هیچ تماسی از سوی اسپانسر برنامه با من نشده‌ است. ویدئو در کوتاه مدت بسیار منتشر شد. به یکبار یکی از عوامل برنامه با من تماس گرفت و حالم را پرسید و وقتی گفتم شما ویدئو را که دیدید زنگ زدید قطع کرد گفت نه و وقتی دوباره زنگ زد با عصبانیت تمام سر من داد می‌زد. من نمی‌توانم تند حرف بزنم چون نفسم می‌گیرد تنها به این خانم گفتم که حق ندارد با من اینطوری صحبت کند. من با یک اسپانسر تازه می خواستم گفتگو کنم اما وقتی به دروغ در برنامه آن حرف را زدند اسپانسرهای بعدی عقب کشیدند و حس کردند من می‌خواهم یک محصول را به دو جا بفروشم.»

    عوامل برنامه به جای اسپانسر به خانه ما آمدند

    وحید می‌گوید یک روز عوامل برنامه با او تماس گرفتند و گفتند می‌خواهند به خانه آنها بیایند تا جایزه‌اش را بدهند و همان روز مجری برنامه در صفحه اینستاگرامش نوشت که ما قول داده بودیم اما نمی‌دانیم وحید چرا این کار را کرد و حالا قرار است به قولمان عمل کنیم و بعد از ساعت ۱ بعد از ظهر روز بعد قرار می‌گذارند اما خانواده وحید برخلاف انتظار اصلا روز خوبی را تجربه نمی‌کنند. روزی که وحید می‌گوید بعد از آن روزهای سختی را پشت سر گذاشت:«صبح با استرس بیدار شدم و منتظر بودم چه اتفاقی می‌افتد. ساعت از ۱ گذشت و آنها نیامدند. حدود ساعت سه و نیم بود که دیدم جلوی خانه خیلی شلوغ است و دارند فیلمبرداری می‌کنند. بعد از آن بی آنکه اجازه بگیرند با دوربین روشن به خانه آمدند و می‌خواستند از ما به طور ناگهانی فیلم و مصاحبه بگیرند. من به برادرم گفتم که بگویید دوربین‌شان را خاموش کنند بعد به خانه بیایند. بعد از کلی کلنجار و ناراحتی خاموش کردند و آمدند. من منتظر بودم از اسپانسر برنامه که از کار استارتاپ سر در می‌آورند کسی بیاید اما هیچکس نبود و همه عوامل برنامه بودند که هیچ چیزی سر در نمی‌آوردند. از سوال‌هایی که پرسیده می‌شد این موضوع کاملا مشخص بود. هرچه پرسیدم که آنها کجا هستند جواب ندادند. پرسیدم چرا بدون اینکه با من تماس بگیرید گفتید که کاری برای من کرده‌اید. واقعا تپش قلب گرفته بودم. من نمی‌توانستم همگام آنها بحث کنم. من نفسم می‌گیرد. آنها می‌گفتند در مارکت‌های ایرانی اپلیکیشن‌های ایرانی دارند با قیمت دو یا سه هزارتومان فروش می‌روند. حالا برای شما چند است؟ من فقط برای مثال گفتم که این اپ اگر به نتیجه برسد و رونق بگیرد ماهی ۵۰۰ میلیون درآمد داشته باشد. اما آنها موضوع را طور دیگری متوجه شدند و حتی با این موضوع شوخی کردند. بعد هم یک چک ۱۰ میلیون تومانی درآوردند و گفتند ما این مقدار آوردیم و بعد بابت فیلمی که منتشر کردی معذرت خواهی کن.»

    من حمایت می خواستم نه پول

    وحید بعد از آن جلسه ناراحت کننده حسابی نا امید می‌شود و می‌فهمد عوامل برنامه بی اطلاع از اسپانسر این حرف را زدند و پیش از این نیز به یکی از مهمانان که مشکل خواب داشت هم چنین قولی دادند و عمل نکردند. اما پیام اینستاگرامی مجری برنامه که غیرمستقیم به این ماجرا اشاره داشت استرس و ناراحتی‌های وحید را بیشتر کرد:«من از ابتدا پول نمی‌خواستم تنها کمک حمایتی می‌خواستم. مثلا اینکه اگر می‌توانند به من برنامه‌نویس یا نیروی انسانی کمک کنند. ابتدا خودم هم نگفتم که از من حمایت کنید خودشان بی‌هوا روی آنتن زنده این کار را کردند. اما آنها گفتند که جایزه مرا دادند. شب دیدم آقای مجری در اینستاگرامش بدون اینکه اسم بیاورد نوشته ما به خانه شان رفتیم و گفتند اپلیکیشن نیم میلیارد تومان ارزش دارد! من این موضوع را نگفتم. من فقط گفتم این استارت اپ می تواند به روزی ۵۰۰ میلیون درآمد برسد. من اصلا پول نخواستم من فقط خواستم کارم را گسترش بدهم. اما آنها در پاسخ تنها به من گفتند ما تو را معروف کردیم وگرنه چه کسی تو را میشناخت؟ ما خواستیم دست یک نیازمند را بگیریم. من نیازمند نبودم من سالهاست خرج خودم را خودم در می‌آورم.»

    وحید حالا با تحمل و رد شدن از همه این حاشیه‌ها توانسته روی زانوهای نحیفش بلند شود و «توانیتو» را به نتیجه برساند. استارت‌آپی که همه منتظر به بارنشستن آن هستیم تا زندگی معلولین کشور را دگرگون کند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *