×
آخرین اخبار

پیشنهاد آمریکا به ترکیه برای استقرار سامانه موشکی پاتریوت

  • کد نوشته: 21314
  • ۱۳۹۸-۱۲-۲۱
  • 445 بازدید
  • به گزارش دیدگاه نیوز به نقل از رویترز، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه با اشاره به ملایم تر شدن موضع واشنگتن (!) اظهار داشت که ایالات متحده به ترکیه پیشنهاد داده که در صورت عدم راه اندازی سامانه «اس -۴۰۰» روسیه، سامانه پدافند موشکی پاتریوت خود را به ترکیه می فروشد. دو مقام رسمی ترکیه […]

    پیشنهاد آمریکا به ترکیه برای استقرار سامانه موشکی پاتریوت

    به گزارش دیدگاه نیوز به نقل از رویترز، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه با اشاره به ملایم تر شدن موضع واشنگتن (!) اظهار داشت که ایالات متحده به ترکیه پیشنهاد داده که در صورت عدم راه اندازی سامانه «اس -۴۰۰» روسیه، سامانه پدافند موشکی پاتریوت خود را به ترکیه می فروشد.

    دو مقام رسمی ترکیه نیز به خبرگزاری رویترز گفتند که آنکارا در حال ارزیابی این پیشنهاد واشنگتن است، با این حال ترکیه برنامه های خود برای سامانه های «اس- ۴۰۰» روسیه را تغییر نداده است؛ سامانه ای که گفته می شود ماه میلادی آینده راه اندازی خواهد شد.

    از سوی دیگر در واشنگتن، پنتاگون اعلام کرد که «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا موضع خود در قبال این موضوع را تغییر نداده است. موضع واشنگتن این است: «تا زمانی که ترکیه سامانه اس -۴۰۰ را [به روسیه] عودت ندهد، آتشبار پاتریوت را دریافت نخواهد کرد».

    گفتنی است که روابط ترکیه و ایالات متحده از سال میلادی گذشته بر سر خرید سامانه پدافند اس- ۴۰۰ روسیه توسط آنکارا دچار فراز و نشیبهای فراوانی شده است زیرا مقامات واشنگتن می گویند که این سامانه با سامانه های پدافندی موجود در ائتلاف نظامی ناتو همخوانی ندارد.

    در روزهای اخیر نیز به دلیل نبرد سنگین ترکیه در منطقه ادلب در شمال غرب سوریه، آنکارا از واشنگتن خواسته است تا سامانه پاتریوت را در امتداد مرزهای این کشور با سوریه مستقر کند، اما آمریکا می گوید که ترکیه نمی تواند هر دو سامانه (اس -۴۰۰ و پاتریوت) را در اختیار داشته باشد.

    در همین ارتباط، اردوغان در بازگشت از بروکسل در گفتگو با خبرنگاران گفت: «ما در مورد [سامانه] پاتریوت این پیشنهاد را به آمریکا دادیم: اگر می خواهید سامانه پاتریوت را به ما بدهید، پس انجامش دهید. ما همچنین می توانیم پاتریوتها را از شما خریداری کنیم».

    وی در ادامه افزود: «آنها [آمریکا] نیز بطور چشمگیری در مورد موضوع [سامانه] اس- ۴۰۰ نرم شده اند. موضع آنها اکنون این است که ” به ما قول دهید سامانه اس -۴۰۰ را عملیاتی نخواهید کرد”».

    شایان ذکر است که گفتگوهای پیشین میان مقامات ترکیه و آمریکا در مورد خرید سامانه های پاتریوت به دلیل برخی از موضوعات، از سامانه اس- ۴۰۰ گرفته تا نارضایتی آنکارا از شروط واشنگتن، به بن بست رسیده است. ترکیه می گوید که تنها در صورتی با این پیشنهاد موافقت خواهد کرد که شامل انتقال فناوری مربوط به آن و شرایط تولید مشترک باشد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.