×
آخرین اخبار

نفس مطبوعات به شماره افتاد ...
نامه مدیران مسوول روزنامه‌ها به روحانی برای کاغذ

  • کد نوشته: 15659
  • ۱۳۹۸-۰۲-۲۲
  • 419 بازدید
  •  به گزارش دیدگاه نیوز؛ مدیرمسوول روزنامه آرمان می‌گوید: کاغذ اصلی‌ترین عامل حیات و انتشار مطبوعات است؛ روزنامه آرمان بیش از ۱۰ روز است با دشواری و با کاغذ قرضی منتشر می‌شود؛ امشب هم کاغذ در حد نیاز نداریم و معلوم نیست به چه وضعیتی دچار می‌شویم. قرار است کاغذی پیدا شود که قیمت آن به […]

    نامه مدیران مسوول روزنامه‌ها به روحانی برای کاغذ

     به گزارش دیدگاه نیوز؛ مدیرمسوول روزنامه آرمان می‌گوید: کاغذ اصلی‌ترین عامل حیات و انتشار مطبوعات است؛ روزنامه آرمان بیش از ۱۰ روز است با دشواری و با کاغذ قرضی منتشر می‌شود؛ امشب هم کاغذ در حد نیاز نداریم و معلوم نیست به چه وضعیتی دچار می‌شویم. قرار است کاغذی پیدا شود که قیمت آن به ۱۸ هزار تومان می‌رسد.

    حسین عبدالهی با بیان اینکه بحران کاغذ به زینک و جوهر هم رسیده است، می‌گوید: مطالبه اصلی ما تأمین کاغذ برای انتشار روزنامه است. چرا کاغذی که با ارز ۴۲۰۰ وارد شده در گمرک خاک می‌خورد و چون ارز نیمایی شده باید برای ترخیص آن مابالتفاوت پرداخت شود؛ این یعنی کاغذ می‌شود کیلویی ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان.

    عبدالهی اظهار می‌کند: اگر تا آخر این ماه روزنامه‌ها مؤثر کشور یکی یکی به دلایلی که گفتم تعطیل شوند، بدانید ما تلاشمان را انجام دادیم اما مدیریت و امکان انتشار از دست ما خارج شده است.

    مدیر مسؤول روزنامه آرمان معتقد است که فضای امروز بین‌المللی و اقتضائات جامعه اطلاعاتی ضرورت حضور گسترده و مقتدر رسانه‌ای را بیش از پیش جلوه‌گر ساخته است. این امر زمانی بیشتر خود را نشان می‌دهد که به شرایط تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه علیه ایران دقت کنیم. از این رو کاهش حضور رسانه‌ای به ویژه مطبوعات در چنین شرایط حساسی، دادن فرصت به دشمنان منافع ملی ایران خواهد بود. مگر می‌شود سربازی را به خط مقدم فرستاد که تفنگ ندارد و اگر تفنگ دارد فشنگ ندارد؟ کاغذی که با ارز ۴,۲۰۰ تومان وارد شده در گمرک مانده باعث شده مطبوعات ایران به این وضع بی‌سابقه دچار شوند.

    او در ادامه اظهار می‌کند: ما «مدیران مسئوول مطبوعات» نامه‌ای به دکتر روحانی نوشتیم که در این نامه به طور روشن چند خواسته بدیهی بیان شده است. اول ترخیص کاغذ که با نرخ دولتی «ارز ۴۲۰۰ تومانی» وارد شده و در گمرک خاک می‌خورد و دومی تأمین اعتبار هزینه یک سال کاغذ و زینک مطبوعات است که حدود ۵۰ میلیون دلار برآورده می‌شود، اگر این اتفاقات رخ ندهد و مطبوعات مؤثر کشور تعطیل شوند قطعاً دشمنان ما خوشحال خواهند شد و از طرفی تصویری در جامعه شکل می‌گیرد که دولت تدبیر و امید نتوانسته حداقل کاغذ مطبوعات کشور را تأمین کند.

    عبدالهی می‌گوید: اکنون مطبوعات در اغما هستند و نفس‌هایشان به شماره افتاده است. اکسیژن که همان کاغذ است در حال تمام شدن است و با تمام شدن آن فاجعه رسانه‌ای رخ خواهد داد. جدای از تبعات سیاسی، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران بابت این موضوع بیکار و شغل خود را از دست می‌دهند.

    مدیر مسؤول روزنامه آرمان اظهار می‌کند: ما در باتلاق بحران کاغذ گرفتار هستیم و هیچکس توجهی نمی‌کند. دولت باید اقدام عاجلی در این زمینه انجام بدهد و با تدبیر، امید را به جامعه مطبوعات تزریق کند. باید در روزهای آینده (یکی دو روزه) با یک راه حل فوری از این بحران خارج شویم.

    به گزارش ایسنا، مشکلات تأمین کاغذ پس از روزنامه‌های خصوصی، حالا گریبان‌گیر روزنامه‌های دولتی نیز شده است. بر همین اساس دیروز ۲۱ اردیبهشت، تعداد صفحات روزنامه «ایران» با کاهش ۸ صفحه‌ای روبه‌رو بود و امروز نیز نوبت به روزنامه «همشهری» رسید تا از تعداد صفحات خود بکاهد. پیش از این روزنامه شرق هم از تعداد صفحات خود کم کرده بود. آرمان و دنیای اقتصاد دیگر روزنامه‌هایی هستند که تعداد صفحات خود را کاهش داده‌اند و مدیران برخی از روزنامه‌ها از جمله جهان صنعت از عدم انتشار سخن به میان بیاورند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *