×
آخرین اخبار

معافیت کفالت پدر در سال ۹۸ چگونه است؟

  • کد نوشته: 17442
  • ۱۳۹۸-۰۶-۰۹
  • 519 بازدید
  • مشمولان خدمت وظیفه عمومی درباره معافیت کفالت پدر در سال ۹۸ بیشتر بدانید.
    معافیت کفالت پدر در سال ۹۸ چگونه است؟

    دیدگاه نیوز / برخی از مشمولان خدمت وظیفه عمومی درباره ضوابط‌ عمومی معافیت‌های کفالت و شرایط دریافت معافیت کفالت پدر سوالاتی دارند که در این گزارش پاسخ خواهیم داد.

    مشمولان خدمت وظیفه عمومی در نظر داشته باشند که برای بهره‌مندی از معافیت‌های کفالت، باید به سن ۱۸ سال تمام در هنگام طرح پرونده در هیئت رسیدگی رسیده باشند. همچنین نداشتن غیبت، یگانه مراقب یا نگهدارنده (سرپرست) بودن نیز از دیگر شروط اصلی برای دریافت معافیت کفالت است.

    همچنین برخی از مشمولان که در حین تحصیل هستند، درباره امکان درخواست معافیت کفالت سوالاتی دارند که بهتر است بدانند: با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل معتبر، رسیدگی به ادعای کفالت بلامانع است.

    البته مشمولان باید در نظر داشته باشند که وجود برادر بیمار بالای ۱۸ سال برای معافیت کفالت مانع است و چنانچه به تشخیص شورای پزشکی برادر بیمار قادر به سرپرستی و نگهداری مکفول نباشد، در آن صورت تنها فرزند ذکور سالم بالای ۱۸ سال می‌تواند درخواست معافیت کفالت دهد.

    منظور از مکفول، کسی است که تحت تکفل مشمول قرار می‌گیرد و پدر- مادر- پدربزرگ- مادربزرگ- خواهر- برادر- همسر- فرزند به عنوان مکفول محسوب می‌شوند.

    همچنین برخی از مشمولان خدمت وظیفه عمومی و سربازان درباره شرایط اختصاصی کفالت پدر سوالاتی دارند که در ادامه این گزارش پاسخ خواهیم داد.

    گفتنی است؛ همه‌ افراد و مشمولانی که تک فرزند ذکور خانواده باشند، نمی‌توانند برای معافیت کفالت پدر درخواست کنند، چراکه به سن پدر و وضعیت جسمانی او بستگی دارد و میزان سن پدر برای معافیت فرزند باید ۷۰ سال تمام باشد، البته اگر سن پدر کمتر از ۷۰ سال و بیمار باشد، در صورتی که به تشخیص شورای پزشکی وظیفه عمومی پدر به علت بیماری نیازمند به مراقب تشخیص داده شود، می‌توان درخواست رسیدگی داد و در شمول معافیت کفالت قرار می‌گیرد.

    همچنین، اگر برادر یا برادران دیگر فرد مشمول وظیفه در محل سکونت پدر ۷۰ سال یا بیمار نباشند و به عنوان مثال در کشوری دیگر سکونت داشته باشند، نمی‌توان درخواست کفالت داد و آن مشمول متقاضی باید تنها فرزند ذکور بالای ۱۸ سال خانواده باشد، مگر آن که برادر یا برادران صرفا به علت بیماری یا معلولیت قادر به نگهداری از پدر نباشند.

    گفتنی است، این موارد در حالی است که پدر ۷۰ ساله یا بیمار نمی‌تواند برای معافیت فرزند خوانده خود اقدامی انجام دهد.

    درباره تاثیرگذاری تغییرات سنی در شناسنامه پدر نیز بهتر است بدانید: بر اساس مقررات قانون وظیفه عمومی مندرجات و سن اول پدر ملاک رسیدگی است و اگر اصلاحی در شناسنامه صورت گرفته باشد، سن اصلاح شده ملاک رسیدگی نخواهد بود، اما اگر سند سجلی پدر با رأی مراجع قضایی ابطال شده باشد و شناسنامه جدیدی را اخذ کرده باشد، شناسنامه جدید او ملاک رسیدگی است.

    همچنین اگر فردی فرزند اول خود را معاف کرده باشد و سپس فرزند اول به علت بیماری، معلولیت یا فوت شرایط نگهداری و سرپرستی پدر را از دست داده باشد، فرزند دیگر او می‌تواند درخواست کفالت کند و در صورت تأیید بیماری یا معلولیت در شورای پزشکی یا فوت فرد معاف شده، می‌توان به درخواست فرزند دوم رسیدگی کرد.

     

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *