×
آخرین اخبار

جزئیات بسته‌های حمایتی دولت / واریز کمک بلاعوض ساعت ۲۴ سه‌شنبه

  • کد نوشته: 21530
  • ۱۳۹۸-۱۲-۲۶
  • 563 بازدید
  • به گزارش دیدگاه نیوز، رئیس سازمان برنامه و بودجه جزئیات بسته‌های حمایتی دولت از اقشار آسیب پذیر و مشاغلی که تحت تأثیر شیوع کرونا دچار چالش شده اند را تشریح کرد. محمدباقر نوبخت امشب با حضور در استودیوی خبر شبکه خبر در تشریح جزئیات این حمایت‌های دولت گفت: بخشی از کار ما کمک به بخش […]

    جزئیات بسته‌های حمایتی دولت / واریز کمک بلاعوض ساعت ۲۴ سه‌شنبه

    به گزارش دیدگاه نیوز، رئیس سازمان برنامه و بودجه جزئیات بسته‌های حمایتی دولت از اقشار آسیب پذیر و مشاغلی که تحت تأثیر شیوع کرونا دچار چالش شده اند را تشریح کرد.

    محمدباقر نوبخت امشب با حضور در استودیوی خبر شبکه خبر در تشریح جزئیات این حمایت‌های دولت گفت: بخشی از کار ما کمک به بخش بهداشت کشور بود که در این راستا هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان تا الان ظرف یکماه گذشته به وزارت بهداشت غیر از ردیف‌های معمول کمک صرفاً برای کرونا انجام شد که از این رقم ۵۳۰ میلیارد تومان به ستاد کرونا شامل ۴۱۰ میلیارد تومان ستا دتهران و بخشی هم به دانشگاه‌های علوم پزشکی کمک شد.

    وی افزود: دیروز قراردادی با سازمان غذا و دارو با وزارت صمت امضا شد که صنعت پوشاک کشور خط تولید پوشاک را تغییر داده و روزی ۱۰۰ هزار دست لباس برای پزشک و کارد پزشکی تولید کند که بخش اول پول دیروز در اختیارشان قرار گرفت.

    وی ادامه داد: البته شاید نیاز باشد بخشی از مطالبات عزیزان کادر درمان را بخصوص کارانه آنها را کمک کنیم تا سازمان بیمه سلامت پرداخت کند که در همین ارتباط ۵ هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی دادیم که به سازمان بیمه سلامت بدهد و خودمان ۱,۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت کردیم که اینها بتوانند بدهی شأن به دانشگاه‌ها بدهند تا انها نیز بدهی شأن به کادر درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی را پرداخت کنند و امادگی داریم تا پایان سال بخش دیگری را پرداخت کنیم.

    وی تاکید کرد: این ارقام غیر از پاداش کادر درمان است.

    حمایت مالی از اقشار اسیب پذیر

    وی به پرداخت کمک‌های مالی به اقشار آسیب پذیر اشاره کرد و گفت: کمک‌ها در سه بسته کلی است.

    وی گفت: بسته اول مربوط به مشاغلی است که بدلیل کرونا بیش از سایر مشاغل آسیب دیدند؛ در همین ارتباط ۱۰ رسته شناسایی شده اند که مورد حمایت قرار خواهیم داد.

    نوبخت گفت: برای این رسته‌های شغلی در حوزه مالیاتی ده امتیاز برایشان قائل شده ایم که جزئیات این حمایت‌های مالیاتی طی روزهای آینده توسط سازمان امور مالیاتیتشریح خواهد شد.

    وی درباره اینکه آیا بخشش مالیات هم در بین این حمایت‌های مالیاتی وجود دارد یا خیر گفت: اگر درآمدی وجود ندارد، طبیعتاً مالیاتی هم پرداخت نمی‌شود اما باید توجه داشته باشیم که بخشی از درآمد دولت که با آن حقوق و دستمزد حقوق بگیران را پرداخت می‌کند، از محل همین درآمدهای مالیاتی است. ۲۴ هزار میلیارد تومان از امشب تا فردا شب باید حقوق پرداخت شود. نمی‌خواهم بگویم با چه مشکلاتی مواجه هستیم و در سال دوم سخت‌ترین تحریم‌ها قرار داریم. و حتی در این شرایط کرونا علیرغم اینکه می‌گویند به ما کمک می‌کنند اما همچنان در دارو تحریم هستیم. ما همین غذا و دارو با روش‌های خودمان می‌آوریم وگرنه حتی مکانیزم نفت در برابر غذا هم برای ایران برقرار نیست. اما در سال ۹۱ مکانیزم نفت در برابر غذا وجود داشت. با همه این سختی‌ها، دولت ایستاده و دارد کار را پیش می‌برد. بنابراین دولت فعالانه به چالش کرونا ورود کرده و هرجا لازم است به حوزه بهداشت، فعالان اقتصادی و بلاعوض به مردم کمک خواهد کرد و مسئولانه با این بخش‌ها برخورد خواهد کرد اما به جیب خالی دولت هم التفات داشته باشیم و بدانیم که در این شرایط سخت حتی یک ماه دستمزد حقوق بگیران با تأخیر مواجه نشد یا یارانه نقدی و کمک معیشتی هم همینطور.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: بخشی از حمایت از این ۱۰ رسته نیز تعویق سه ماهه در پرداخت حق بیمه کارفرما به سازمان تأمین اجتماعی است. بنابراین ۲۰ درصد حق بیمه کارفرما می‌تواند با سه ماه تعویق پرداخت شود. همین اقدام، ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان درآمد سازمان تأمین اجتماعی را کم خواهد کرد که قرار شد با سازوکاری این کسری از سوی دولت برای سازمان جبران شود.

    نوبخت ادامه داد: این تعویق‌ها به این گونه است که ارقام این سه ماه طی سال ۹۹ پرداخت شود.

    وی گفت: پرداخت قبوض آب و برق و گاز و… نیز مقرر شد با مساعدت و با تعویق زمانی پرداخت شود.

    وی گفت: بسته دوم نیز مربوط به حمایت بلاعوض از سه میلیون نفر اقشار آسیب پذیر است. از ۷۸ میلیون یارانه بگیر، و ۶۰ میلیون کمک معیشتی بگیر، حساب و اطلاعات درامدی این افراد را در اختیار داریم. گروهی هستند که اینها هیچ درآمدی ندارند و حتی بیمه هم نیستند. حساب‌های بانکی اینها را هم رصد کرده ایم و محرز شده که تراکنش بسیار ناچیزی دارند یا ندارند. این گروه از افراد که سه میلیون نفر هستند باید طی ماههای پیش رو، علاوه بر پرداخت یارانه و کمک معیشتی مورد حمایت ویژه مالی قرار بگیرند.

    نوبخت ادامه داد: بنابراین مقرر شد طی چهار ماه آینده، هر ماه به خانوار این افراد براساس بعد خانوار ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان (به هر خانوار) کمک بلاعوض پرداخت کنیم. اولین مرحله این کمک بلاعوض، سه شنبه ساعت ۲۴ به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. بنابراین در هریک از چهار ماه پیش رو، هر ماه به تناسب تعداد خانوار، به هر خانوار ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان پرداخت خواهد شد.

    این مقام مسئول ادامه داد: بسته سوم نیز مربوط به پرداخت وام قرض الحسنه به کارگران فصلی و شاغلان همان ده رسته شغلی است. این گروه یا در کارگاه‌ها و بنگاههای همان ۱۰ رسته فعال هستند که معمولاً کارگران روزمزد هستند یا کارگران فصلی و دست فروش. برای این افراد از یک میلیون تا دو میلیون تومان وام قرض الحسنه در کارت بانکی شأن شارژ خواهد شد اما این رقم قرض الحسنه با سود ۴ درصد خواهد بود و ۸ درصد سود را دولت به بانک‌ها پرداخت خواهد کرد چرا که سود این وام در واقع ۱۲ درصد است. اینها کاملاً شناسایی شده اند و در وبسایتی که معرفی خواهد شد، می‌توانند ثبت نام کنند. اقساط این کمک قرض الحسنه بعداً از رقم کمک معیشتی این افراد کسر خواهد شد و نیازی به معرفی ضامن و… نخواهد بود.

    نوبخت گفت: این را هم بگویم که ما ۱۱ هزار میلیارد تومان برای خسارات سیل طی ماههای گذشته پرداخت کردیم و ناچار شدیم که ۵ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی قرض بگیریم که البته بازپرداخت خواهیم کرد.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: استمهال وام هم مربوط و مختص همین ۱۰ رسته شغلی خواهد بود.

    پرداخت بخشی از مطالبات پیمانکاران قبل از پایان اسفند

    وی درباره وضعی پیمانکاران گفت: پیمانکارانی که با ما رابطه استخدامی دارند و گروهی که با رابطه استخدامی ندارند و عمدتاً در پروژه‌های عمرانی هستند و بخش خصوصی هستند. پول‌هایشان را معمولاً با تعویق پرداخت می‌شود. واقعیت این است امسال تلاش کردیم امسال تا امروز ۵۶ هزار میلیارد تومان در ارتباط با طرح‌های عمرانی کشور پرداخت انجام دهیم که رقم بی سابقه‌ای است. پارسال کل مبلغ طرح‌های عمرانی ۴۲ هزار میلیارد تومان بود. این در حالی است که قبل از دولت یازدهم، ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سالانه پرداخت می‌شد.

    وی گفت: تلاش داریم قبل از پایان سال تزریق دوباره نقدینگی به پیمانکاران داشته باشیم.

    نوبخت ادامه داد: حساب‌های بانکی شناسایی شده، رئیس جمهور معاونت امور اقتصادی را مسئول کرده این کار را پیگیری کند. سایر بخش‌هایی که نیاز به حمایت داشته باشند بررسی و در صورت لزوم اقدام خواهد شد.

    این مقام مسئول ادامه داد: صبح فردا ستاد ملی مبارزه با کرونا با حضور رئیس جمهور تشکیل خواهد شد.

    نوبخت به موضوع عدم ورود رئیس جمهور به مدیریت ستاد مبارزه با کرونا اشاره کرد و گفت: چون کار تخصصی بود رئیس جمهور از ابتدا خودشان ورود نکردند. با این وجود بنا به نیاز، اکنون رئیس جمهور به موضوع ورود کرده اند و براین اساس در جلسه فردا نیز ریاست جلسه را برعهدهه دارند.

    استخدام قریب الوقوع ۱۰ هزار پرستار

    نوبخت همچنین خبر داد: مجوز استخدام ۱۰ هزار نیرو داده شده و امکان استخدام این تعداد وجود دارد و ما پشتیبانی مالی لازم را انجام خواهیم داد. رئیس جمهور دستور دادند هر میزان کمک مالی که برای استخدام این تعداد پرستار نیاز است از طرف ما به وزارت بهداشت پرداخت شود.

    وی درمورد کمبود اقلام بهداشتی مثل ماسک و ژل گفت: مشکل در میزان تولید است. مقداری زمان نیاز است تا عرضه در بازار طبیعی شود.

    نوبخت گفت: صنعت پوشاک ما صنعتی نو و قوی است و خطوط تولید را تغییر دادند و قرار شد روزی ۱۰۰ هزار دست لباس بدوزند. در مورد ماسک هم امیدواریم بتوانیم مقدار تولید را افزایش دهیم تا مشکلاتی که در توزیع وجود دارد برطرف شود. که البته اقداماتی در این زمینه در دست انجام است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.