×
آخرین اخبار

جزئیات اعزام زائران به حج ۹۹ / تعیین تکلیف زائران انصرافی

  • کد نوشته: 23118
  • ۱۳۹۹-۰۲-۰۵
  • 542 بازدید
  • اکبر رضایی در گفت و گو با دیدگاه نیوز، درباره برنامه‌ریزی برای حج ۹۹ گفت: برنامه‌ریزی برای حج مطابق زمان بندی قبلی در حال انجام است و با توجه به اینکه برنامه‌های حج زمان بر است تا تعیین تکلیف نهایی حج تمتع امسال نمی‌توانیم برنامه‌ها را متوقف کنیم؛ به همین دلیل بر اساس روال عادی […]

    جزئیات اعزام زائران به حج ۹۹ / تعیین تکلیف زائران انصرافی

    اکبر رضایی در گفت و گو با دیدگاه نیوز، درباره برنامه‌ریزی برای حج ۹۹ گفت: برنامه‌ریزی برای حج مطابق زمان بندی قبلی در حال انجام است و با توجه به اینکه برنامه‌های حج زمان بر است تا تعیین تکلیف نهایی حج تمتع امسال نمی‌توانیم برنامه‌ها را متوقف کنیم؛ به همین دلیل بر اساس روال عادی انجام می‌دهیم تا وضعیت مشخص شود.

    وی با اشاره به اینکه تمامی شکل‌های احتمالی را برای حج ۹۹ در نظر گرفته‌ایم گفت: فرآیند ثبت نام‌ها تا تکمیل ظرفیت انجام شده و متقاضیان تا پایان خرداد ماه ۸۶ می‌توانند برای اعزام به سامانه حج مراجعه کنند.

    رضایی با اشاره به اینکه ۷۲ درصد ظرفیت ثبت نام زائران تکمیل شده است، گفت: افرادی که شرایط لازم را دارند می‌توانند با توجه به ظرفیت باقی مانده برای اعزام به حج تمتع ثبت نام کنند.

    سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت گفت: حج مساله بزرگی برای اسلام و جهان است و اهمیت زیادی دارد به همین دلیل باید هم اهمیت حج و هم سلامت حجاج در اعزام‌ها در نظر گرفته شود.

    وی گفت: در صورتی که شرایط عادی شود اولین اعزام ششم تیر ماه انجام می‌شود، که البته نیروهای اجرایی و خدماتی سازمان حج، اوایل تیر ماه مشرف می‌شوند.

    رضایی در پاسخ به این سوال که آیا عربستان زمانی را برای اعلام برگزاری و یا لغو حج مشخص کرده است یا خیر؟ گفت: برای این موضوع نمی‌توان زمان تعیین کرد و در صورت برگزاری عملیات حج با رعایت موارد بهداشتی اعزام‌ها انجام خواهد شد.

    وی گفت: در حوزه‌های مختلف حمل و نقل، مسکن، تغذیه و … برنامه‌ریزی‌های لازم متناسب با شرایط پیش بینی شده است.

    سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت گفت: در صورت محدودیت و یا کاهش سقف سهمیه اعزام‌ها و یا اعزام صددرصدی زائران برنامه‌ها تغییر می‌کند که برای همه این موارد برنامه‌ریزی شده و در صورتی که اعزام زائران از سوی عربستان لغو شود زائران هیچ گونه نگرانی نداشته باشند چرا که با پر شدن ظرفیت سهمیه‌ها، همین تعداد افرادی که ثبت نام کردند در سال آینده اعزام خواهند شد.

    به گفته وی، اما اگر حج برگزار شود، اعزام‌ها با رعایت تمام موارد بهداشتی خواهد بود و تمامی افرادی که ثبت نام کرده‌اند سلامت آنها به تأیید پزشکان سازمان حج رسیده است و آنها اجازه اعزام را دارند بنابراین ما بیماری را اعزام نخواهیم کرد.

    رضایی در پاسخ به این سوال که اگر فردی از ثبت نام انصراف دهد آیا در سال آینده می‌تواند اعزام شود، گفت: خیر، اگر فردی از اعزام انصراف دهد ما برای تکمیل ظرفیت مان از افراد دیگر دعوت خواهیم کرد بنابراین ظرفیت‌های ما پر می‌شود در صورتی که اعزام‌ها کنسل شود همین تعداد سال آینده اعزام می‌شوند بنابراین اولویتی برای اعزام افراد انصرافی نداریم و فقط افرادی که ثبت نام کرده‌اند در اولویت حج سال آینده هستند و زمان اعزام زائران انصرافی مشخص نیست.

    سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه در صورت لغو حج امسال، برای اعزام‌های سال آینده، افزایش هزینه ارزی نخواهیم داشت، گفت: اعزام‌ها با نرخ ارزی امروز محاسبه می‌شوند که البته بخش اندکی از هزینه‌ها مربوط به افزایش هزینه‌های ریالی داخل ایران است که قابل توجه نیست.

    رضایی تاکید کرد: فاصله زمانی بین دو حج زمان کوتاهی است و معمولاً ما پس از پایان عملیات حج مجدد فراخوان می دهیم و در جهت تکمیل اطلاعات زائران اقدام می‌کنیم، به همین دلیل اگر زائران شرایط حضور داشته باشند انصراف ندهند چرا که به نفع آنهاست.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا از بین رفتن اولویت اعزام برای زائرین انصرافی اجحافی در حق آنها نیست گفت: در ارتباط با برنامه‌ریزی حج به ما حق بدهید چرا که ما نمی‌توانیم ظرفیت‌ها را خالی نگه داریم تا زائران انصرافی بخواهند مجدد سال آینده ثبت نام کنند. افرادی هم که ثبت نام کرده‌اند افرادی سالم هستند که همه مراحل سفر را انجام داده و آماده اعزام هستند.

    سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت در خصوص تعداد زائران انصرافی نیز گفت: درصد کمی از زائران در مراحل اولیه انصراف داده‌اند که تعداد آنها بسیار کم بوده و قابل توجه نیست.

    وی همچنین در خصوص حداقل و حداکثر هزینه‌های ثبت نام زائران حج تمتع گفت: حداقل هزینه اعزام ۳۳ میلیون تومان و حداکثر ۴۱ میلیون تومان است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.