×
آخرین اخبار

تشخیص سرطان ‌ریه تنها با یک آزمایش خون ساده امکان‌پذیر می‌شود

  • کد نوشته: 32078
  • ۱۳۹۹-۰۵-۰۲
  • 380 بازدید
  • به گزارش دیدگاه نیوز، با توسعه فناوری تشخیصی جدید، امکان شناسایی سرطان ریه حتی در مراحل اولیه آن با آزمایش خون بیمار فراهم می‌شود، در این روش با فناوری ‌نانو و طیف‌سنجی رامان می‌توان از یک قطره خون بیمار برای تشخیص سرطان ریه استفاده کرد، این روش در مراحل آزمایشگاهی بوده و هنوز تجاری‌سازی نشده‌است. […]

    تشخیص سرطان ‌ریه تنها با یک آزمایش خون ساده امکان‌پذیر می‌شود

    به گزارش دیدگاه نیوز، با توسعه فناوری تشخیصی جدید، امکان شناسایی سرطان ریه حتی در مراحل اولیه آن با آزمایش خون بیمار فراهم می‌شود، در این روش با فناوری ‌نانو و طیف‌سنجی رامان می‌توان از یک قطره خون بیمار برای تشخیص سرطان ریه استفاده کرد، این روش در مراحل آزمایشگاهی بوده و هنوز تجاری‌سازی نشده‌است.

    یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه کره به رهبری کیم هیون گو و چوی یئون هو روشی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان به سرعت و با دقت بالا سرطان ریه را تشخیص داد، این پروژه که در بیمارستان گورو در دانشگاه کره انجام شده به فناوری ختم شده که در آن تنها با یک قطره از خون بیمار می‌توان سرطان ریه را شناسایی کرد.

    این گروه تحقیقاتی اگزوزم‌هایی را از سلول‌های محیط کشت ۲۰ فرد سالم استخراج کرده و آنها را با نمونه‌های ۴۳ بیمار مبتلا به سرطان که در مراحل یک و دو سرطان ریه بودند مقایسه کردند، در این پروژه با استفاده از طیف‌سنجی رامان بهبود یافته سطحی و با کمک فناوری‌نانو، بیش از ۲هزار سیگنال طیف‌سنجی رامان تشخیص داده شد.

    با استفاده از این سیگنال‌ها، محققان یک سامانه هوش مصنوعی مجهز به یادگیری عمیق را به‌گونه‌ای آموزش دادند که بتواند با موفقیت سلول‌های سالم را از اگزوزم‌های سلول‌های سرطانی تفکیک کند و این کار با دقت ۹۵ درصد انجام شد، این گروه موفق شدند اگزوزم‌های بیماران مبتلا به سرطان ریه را نسبت به اگزوزم‌های حاصل از سلول‌های سرطان ریه با حساسیت ۸۴ درصد و انتخاب‌گری ۸۵ درصد دسته‌بندی کنند.

    این تیم تحقیقاتی معتقد است که با این روش حتی بیماران مبتلا به سرطان ریه که در مرحله اول هستند و تشخیص زودهنگام آنها دشوار است، می‌توانند در مدت زمان نیم ساعت تنها با یک قطره خون، مورد آزمایش قرار گرفته و ابتلای آنها به سرطان ریه مشخص شود.

    کیم در این خصوص گفت: با استفاده از این فناوری، بیمارستان‌ها می‌توانند آزمایش خون را برای شناسایی سرطان ریه به کار گیرند و آزمایش CT را فقط درصورت لزوم انجام دهند چرا که این آزمایش بیمار را در معرض تابش‌های خطرناک قرار می‌دهد، این روش جدید بسیار مهم است زیرا می‌تواند بیماران را در مرحله اول بیماری با دقت نسبتا بالایی شناسایی کند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.