×
آخرین اخبار

اینستکس هیچ کمکی به ایران نمی‌کند / IMF زیر نظر آمریکا اداره می‌شود

  • کد نوشته: 25134
  • ۱۳۹۹-۰۲-۱۸
  • 407 بازدید
  • عطا بهرامی کارشناس اقتصاد بین‌الملل در گفتگو با دیدگاه نیوز در زمینه اقدام اروپایی‌ها در انجام اولین تراکنش مالی با ایران توسط اینستکس، اظهار داشت: حجم مبادلاتی که در اینستکس انجام می‌شود، در قیاس با کارهایی که در حال حاضر و تحت تحریم با کشورهای اروپایی انجام می‌دهیم، مبلغ قابل توجهی نیست. وی ادامه داد: […]

    اینستکس هیچ کمکی به ایران نمی‌کند / IMF زیر نظر آمریکا اداره می‌شود

    عطا بهرامی کارشناس اقتصاد بین‌الملل در گفتگو با دیدگاه نیوز در زمینه اقدام اروپایی‌ها در انجام اولین تراکنش مالی با ایران توسط اینستکس، اظهار داشت: حجم مبادلاتی که در اینستکس انجام می‌شود، در قیاس با کارهایی که در حال حاضر و تحت تحریم با کشورهای اروپایی انجام می‌دهیم، مبلغ قابل توجهی نیست.

    وی ادامه داد: ما لنگ این ارقام نبوده و در دوره‌ای که تحریم هستیم، با همه دنیا مشغول انجام صادرات و واردات هستیم. هر چند در این دوران با سختی‌هایی روبرو هستیم؛ ولی با پیچیدگی‌هایی توانسته‌ایم ال. سی باز کنیم.

    کارشناس اقتصاد بین‌الملل با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی راه خود را در بازار یافته‌اند، گفت: فعالان اقتصادی برای انجام کارهای خود توانسته‌اند با بهره‌گیری از راه‌هایی از قبیل تهاتر، به تجارت خود ادامه داده و از همین رو باید بگویم که اینستکس هیچ کمکی به ما نمی‌کند.

    بهرامی افزود: اینستکس نیازهای ما را در مسیرهایی کانالیزه می‌کند که می‌تواند برای کشور مشکلاتی را ایجاد کند. اگر ما روش‌هایی را که در حال حاضر انجام می‌دهیم رها کرده و امور خود را ذیل اینستکس ببریم، خود این موضوع می‌تواند گلوگاه فشاری علیه ما باشد. از همین جهت باید بگویم که تراکنش مالی اروپاییان با ایران در قالب اینستکس هیچ گونه اهمیتی ندارد.

    وی در مورد نگرانی‌ها در مورد تقاضای ایران از صندوق بین‌المللی پول برای اخذ وام عنوان کرد: این نگرانی به‌جایی است که برخی نسبت به تقاضای وام از IMF دارند، چرا که هیچ‌گاه نشده است که صندوق بین‌المللی پول به کشوری وام دهد و این کار به صورت مشروط نباشد.

    کارشناس اقتصاد بین‌الملل اضافه کرد: صندوق هرگاه به کشوری وام داده است، آن را مشروط به اعمال سیاست‌هایی در اقتصاد داخلی کشور وام گیرنده کرده است که اصولاً نیز به درد کشورهای وام گیرنده نمی‌خورد. این نکته را نیز باید مدنظر قرار داد که کشورهای صنعتی از IMF وام نمی‌گیرند و این صندوق مخصوص کشورهای جهان سوم است.

    بهرامی تصریح کرد:آزادسازی بازارهای مالی، کاهش وظایف اجتماعی دولت، حذف یارانه‌ها و خصوصی سازی از جمله شروط IMF بوده که ازجمله سیاست‌های انقباضی شدید است و در این دوره که ما مشکل تقاضای مؤثر داریم، عکس نیاز ما عمل خواهد کرد. این تجربه را ما در دهه ۷۰ نیز تکرار کردیم و با مشکلاتی در همان مقطع برخورد کردیم.

    وی تاکید کرد: اگر صندوق تصمیم بگیرد که به کشورمان وام دهد، آن را نزد چند بانک قرار خواهد داد و به ایران خواهد گفت که از فروشندگانی که از پیش تعیین شده، خرید را انجام دهد. این بدین معنی است که ایران برای نحوه خرج وام، نظارتی نخواهد داشت.

    کارشناس اقتصاد بین‌الملل با تاکید بر نقش آمریکا در IMF خاطرنشان کرد: IMF عملاً ذیل خزانه‌داری آمریکا یا OFAC عمل می‌کند و نهاد مستقل تصمیم‌گیری نیست. از همین رو IMF تصمیمات آمریکا را عمل کرده و موردی که مغایر نظرات OFAC باشد را به مرحله اجرا درنمی‌آورد.

    بهرامی بیان کرد: اتفاق عجیبی که در حال رخ دادن است، این بوده که اداره دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا یا همان OFAC ما را تحریم می‌کند و این در حالی است که ما از IMF که زیر نظر آمریکا و OFAC اداره می‌شود، تقاضای وام کرده‌ایم.

    وی گفت: از همین رو باید بگویم زمانی که OFAC ما را تحریم می‌کند، نباید از IMF انتظار دریافت وام داشته باشیم. این نکته را باید مدنظر قرار دهیم که وقتی OFAC برای ضربه زدن به ایران اقدام می‌کند، IMF هم در همین راستا عمل خواهد کرد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.