×
آخرین اخبار

انتقاد کشاورزان از طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی

  • کد نوشته: 26616
  • ۱۳۹۹-۰۳-۰۴
  • 452 بازدید
  • سیدجعفر حسینی در گفتگو با دیدگاه نیوز با بیان اینکه براساس قانون، برق مشترکین کشاورزی بایستی ۲۴ ساعته تأمین شود، گفت: با این وجود شرکت‌های توزیع برق برخلاف قانون در زمان فروش انشعاب به مشترکین کشاورزی، با آنها قرارداد ۲۰ ساعته منعقد می‌کنند و در چند سال اخیر روی چاه‌های کشاورزی، کنتورهای هوشمند نصب کردند […]

    انتقاد کشاورزان از طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی

    سیدجعفر حسینی در گفتگو با دیدگاه نیوز با بیان اینکه براساس قانون، برق مشترکین کشاورزی بایستی ۲۴ ساعته تأمین شود، گفت: با این وجود شرکت‌های توزیع برق برخلاف قانون در زمان فروش انشعاب به مشترکین کشاورزی، با آنها قرارداد ۲۰ ساعته منعقد می‌کنند و در چند سال اخیر روی چاه‌های کشاورزی، کنتورهای هوشمند نصب کردند و در سه ماه تابستان در ساعت اوج بار (حدود ۱۲ تا ۱۶) به بهانه کمبود برق به چاهای کشاورزی خاموشی می‌دهند.

    وی اضافه کرد: این در حالی است که وزیر نیرو سال گذشته رسماً اعلام کرد ما کمبود برق نداریم و صادرات برق هم داریم.

    حسینی اضافه کرد: این خاموشی باعث می‌شود یک ششم ظرفیت تولید در بخش کشاورزی از دسترس خارج و تأمین امنیت غذایی به مخاطره بیفتد. همچنین نوسان آب به دیواره چاه‌های عمیق آسیب میزند و باعث تخریب و کاهش عمر آنها می‌شود.

    وی ادامه داد: همچنین سوختن پمپ‌ها، افزایش هزینه تعمیرات و استهلاک تابلوهای برق و حتی افزایش هدر رفت آب از اثرات منفی این طرح است و کشاورزان بسیار ازاین مساله گله مند و ناراضی هستند.

    این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: کشوری که در شرایط تحریم قرار دارد و رونق اقتصادی آن بر پایه کشاورزی است، نبایستی دچار خود تحریمی هم شود.

    حسینی گفت: طرح خاموشی ۴ ساعته چاه‌های کشاورزی یک اقدام خود تحریمی و مانع تولید است.

    وی با بیان اینکه هزینه تعویض پمپ شناوری که می‌سوزد پارسال حدود ۱۵ میلیون تومان و امسال ۴۰ میلیون تومان است، گفت: عمر مفید یک چاه حداقل ۱۵ سال باید باشد که با این طرح عمر چاه‌ها به سه سال تقلیل یافته و این هزینه‌ها که دامنگیر کشاورزان شده است باعث رکود و بی رغبتی کشاورزان به ادامه روند تولید می‌شود که علاوه بر اینکه باعث افزایش نرخ بیکاری در بخش کشاورزی می‌شود و در نهایت هم دولت باید با هزینه‌های بسیار زیاد تن به واردات محصولات کشاورزی بدهد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.