×
آخرین اخبار

اقدام امروز بانک مرکزی چه تاثیری بر بازار ارز دارد؟

  • کد نوشته: 29373
  • ۱۳۹۹-۰۴-۰۷
  • 469 بازدید
  • به گزارش دیدگاه نیوز، بانک مرکزی امروز در اطلاعیه‌ای، در ادامه سیاست‌های خود برای ثبات بخشی به بازار ارز و به منظور تأمین به موقع نیازهای وارداتی کشور، امکانی را برای صرافی‌های غیربانکی فراهم کرد که این صرافی‌های غیربانکی هم بتوانند نسبت به خرید منابع ارزی، بر مبنای گواهی‌های ثبت آماری تأیید شده، از طریق […]

    اقدام امروز بانک مرکزی چه تاثیری بر بازار ارز دارد؟

    به گزارش دیدگاه نیوز، بانک مرکزی امروز در اطلاعیه‌ای، در ادامه سیاست‌های خود برای ثبات بخشی به بازار ارز و به منظور تأمین به موقع نیازهای وارداتی کشور، امکانی را برای صرافی‌های غیربانکی فراهم کرد که این صرافی‌های غیربانکی هم بتوانند نسبت به خرید منابع ارزی، بر مبنای گواهی‌های ثبت آماری تأیید شده، از طریق بانک‌های عامل، اقدام کنند.

    بنا بر اعلام بانک مرکزی، این بانک عرضه حواله‌های ارزی درهم امارات، یوان چین، روپیه هند، یورو، لیر ترکیه و سایر اسعار را در بازار ارز کشور از طریق سامانه نیما افزایش داده است.

     

    اطلاعیه امروز بانک مرکزی چه می‌گوید؟

    بانک مرکزی به عنوان مسئول نظام ارزی کشور می‌تواند ارز صادرکنندگان ارز را به صورت حواله‌ای با نرخ بازار بخرد و متناسب با نیازهای بازار و تأمین ارز واردات، اقدام به فروش آن کند که این مهم تاکنون از طریق بانک‌ها و صرافی‌های بانکی انجام می‌شده است.

    از طرفی بانک مرکزی به منظور گسترش شبکه فروش ارز به منظور تأمین حداکثری ارز مورد نیاز واردات به دنبال استفاده از این راهکار است که صرافی‌های غیربانکی نیز بتوانند جزو گروه خریداران ارز بانک مرکزی قرار بگیرند. لازم به ذکر است به موجب مقررات، بانک مرکزی صرفاً مجاز به خرید و فروش ارز با بانک‌های عضو بازار بین بانکی ارز بوده و نمی‌تواند معامله ارزی با اشخاص غیربانکی انجام دهد.

    در نتیجه راهکار فعلی این بانک برای اینکه صرافی‌های غیربانکی نیز جز خریداران ارز بانک مرکزی قرار بگیرند بدین صورت است که صرافی‌های غیربانکی باید درخواست‌های خرید ارز خودشان را برای تأمین ارز گواهی‌های ثبت آماری واردات که در سامانه نیما ثبت شده است از طریق بانک‌های عامل ارسال کنند.

    البته باید توجه داشت که بانک مرکزی براساس نرخ روز اقدام به خرید ارز آن هم به صورت حواله ارزی می‌کند. در این میان شنیده‌ها حاکی از آن است که عمده ارز عرضه شده به درهم است و این بانک حواله درهم را با نرخ ۴۴,۶۸۰ ریال را در نیما عرضه می‌کند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.