×
آخرین اخبار

احضار ۶ استاندار در پرونده‌های جرایم انتخاباتی / قاضی کهریزک محکوم شد

  • کد نوشته: 3858
  • ۱۳۹۶-۰۳-۳۰
  • 992 بازدید
  • دیدگاه نیوز / سخنگوی قوه قضائیه درخصوص پرونده جرایم انتخاباتی گفت: تا الان ۶ استاندار و چند فرماندار و تعدادی از روسای برخی دستگاه ها احضار شدند و موارد در حال رسیدگی است. حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری خود گفت: وی ضمن قدردانی از همه کسانی که در ایجاد امنیت فوق العاده در کشور […]

    احضار ۶ استاندار در پرونده‌های جرایم انتخاباتی / قاضی کهریزک محکوم شد

    دیدگاه نیوز / سخنگوی قوه قضائیه درخصوص پرونده جرایم انتخاباتی گفت: تا الان ۶ استاندار و چند فرماندار و تعدادی از روسای برخی دستگاه ها احضار شدند و موارد در حال رسیدگی است.

    حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری خود گفت: وی ضمن قدردانی از همه کسانی که در ایجاد امنیت فوق العاده در کشور نقش دارند گفت: به طور ویژه از سپاه که در برخورد با تروریست‌ها و جریان‌های تکفیری به موقع عمل کردند و با انهدام مقر تروریست‌ها دل مردم را شاد کردند، بیش از پیش تشکر می‌کنم.

    احضار برخی مسئولان اجرایی برای تخلفات انتخاباتی
    وی تعدادی از دستگاه‌های نظارتی و امنیتی و تعدادی هم شکایت شده و تعدادی گزارش هم از شورای نگهبان آمد که برخی جرم نبود و تخلف بود و به دستگاه ذی‌ربط ارجاع شد. برخی موارد هم که آمده نیاز به شاکی خصوصی دارد که اگر شکایت شود طبیعتا تعقیب می‌شود. برخی موارد هم عنوان مجرمانه دارد و تا الان ۶ استاندار و چند فرماندار و تعدادی از روسای برخی دستگاه ها احضار شدند و موارد در حال رسیدگی است.

    وی افزود: در پرونده‌های مربوط به تهران هنوز کیفرخواستی صادر نشده اما در برخی استان‌های دیگر نسبت به برخی پرونده‌ها کیفرخواست صادر شده است

    قاضی کهریزک محکوم شد
    اژه ای در پاسخ به این سوال که برخی شبکه‌های اجتماعی مدعی بازداشت و حبس یکی از متهمان پرونده کهریزک شده‌اند گفت: این فرد دو پرونده دارد که یک پرونده در دادسراست و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است اما بخش دوم دارای چند اتهام بود که محکوم شد و طبق قانون حکم اشد وی که ۱۵ سال حبس اجرا می شود.

    نمی توانیم نمره بالایی را به خودمان بدهیم
    وی درباره اینکه به عملکرد قوه‌قضاییه در مبارزه با فساد چه نمره‌ای می‌دهید گفت: حقیقتا قوه قضاییه و دولت و مجلس در مقام برخورد با مفاسد هستند اما آیا توانستیم بر مثلا فساد اقتصادی فائق بیاییم که قطعا پاسخ خیر است. انصافا جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بیشتر تشکیل و تصمیم‌های خوبی هم گرفته می‌شود اما قطعا نمی‌توانم نمره بالایی را به خودمان یا دستگاه‌های دیگر بدهم اما اگر قرار باشد به تلاش مان نمره بدهم، نمره بالا می‌دهم.

    سخنگوی قوه‌قضاییه درباره جایگاه پیشگیری در برنامه چهارم توسعه قضایی گفت: تمام وظایف قوه‌قضاییه در برنامه ششم را استخراج کردیم و برای آنها در حال تدوین برنامه عملیاتی هستیم تا روی زمین نماند. همچنین برنامه چهارم توسعه قضایی تدوین و ابلاغ شد. قطعا مسئله پیشگیری در این برنامه‌ها در اولویت قرار دارد اما قوه‌قضاییه به تنهایی نمی‌تواند همه ابعاد پیشگیری را عهده‌دار باشد. مثلا بیکاری یکی از زمینه های جرم است و قوه قضاییه نمی‌تواند بیکاری را برطرف کند اما قطعا به دولت کمک می کنیم.

    تفسیر قوه قضاییه از آتش به اختیار
    محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره اینکه تفسیر قوه‌قضاییه از آتش به اختیار و اقدام دستگاه‌ها قضا از برخی قانون‌گریزی‌های ناشی از تفسیر اشتباه این مسئله چیست گفت: مقام معظم رهبری در جمع فرهنگیان صحبت کردند و گفتند اگر احیانا دستگاه‌های مسئول کم کاری کردند، افراد آتش به اختیار هستند. مثلا اگر احیانا کتاب‌های ناجوری ترجمه و چاپ می‌شود و دستگاه مسئول اقدام نکند آیا نباید کسی وارد شود و شبهات را پاسخ دهد؟ این تعبیر خیلی روشن است و قطعا افرادی بزرگواری مانند امام راحل و رهبر انقلاب که حقوقدان هستند، خلاف قانون نمی‌گویند. البته کسی اگر بخواهد سوءاستفاده کند بحث دیگری است و باید جلویش را گرفت.

    آخرین خبر از پرونده متهمان پرونده نفتی
    معاون اول قوه‌قضاییه درباره زمان محاکمه متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی و اینکه آیا «زیباحالت‌منفرد» هم در این دادگاه حضور می‌یابد اظهار داشت: اینکه محاکمه چه روزی است من هم نمی‌دانم. آن فردی هم که گفتید الان چند ماه است وزارت اطلاعات به هر چهار متهم بازداشتی دسترسی دارد تا ببیند این فرد پولی در خارج از کشور دارد یا خیر. بنابراین هم بازپرس و هم وزارت اطلاعات کاملا دسترسی دارند اما روز دادگاه را نمی‌دانم و اگر چنانچه نیاز باشد، این فرد هم در دادگاه حضور می یابد.

    تصمیم دستگاه قضا برای تروریست های بازداشتی
    وی همچنین درباره اینکه رییس قوه‌قضاییه دیروز اعلام کرد کسانی که با دشمن همکاری کنند برخی محارب و برخی مفسد فی الارض هستند گفت: اینکه چه کسی محارب و چه کسی مفسد فی الارض است، قانون مشخص کرده و یکی از مصادیق آن عضویت در گروهی است که مسلحانه با نظام مقابله می‌کند. قطعا تمام اعضای آن گروه محارب محسوب می‌شوند و اینکه چه کسی اعدام می گیرد یا خیر بستگی به دادگاه دارد. در قانون مجازات فعلی مفسد فی الارض در قانون پیش بینی شده و کسانی که جزو گروه داعش هستند و این گروه علیه کشورهای اسلامی و جمهوری اسلامی اعلام جنگ کرده، محارب محسوب می‌شوند و اینکه قاضی چه شقی از مجازات را تعیین می کند، بحث دیگری است لذا ما هم اکنون هم محارب و هم مفسد فی الارض داریم.

    مدیرعامل سابق بانک سرمایه بازداشت شد
    محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که شنیده شده در پرونده بانک سرمایه اخیرا ۵ نفر بازداشت شدند گفت: بله. چهار نفر در ارتباط با شرکت های وابسته و یک نفر هم مدیر عامل سابق این بانک است.

    برنامه های هفته قوه قضاییه
    معاون اول قوه‌قضاییه در ابتدای این نشست ، با اشاره به فرا رسیدن هفته قوه قضاییه افزود: ما هر ساله برنامه‌هایی را در هفته قوه قضاییه داریم که امیدواریم رسانه ها نیز در اجرای این برنامه ها به ما کمک کنند. هفته قوه قضاییه از اول تیر تا روز شهادت ۷۲ تن از یاران صدیق انقلاب و آیت الله شهید بهشتی است که یاد و خاطره همه شهدا را گرامی می‌داریم. هفته قوه قضاییه، فرصتی برای دستگاه قضایی به منظور عملکرد یکسال گذشته خود، سخن با مردم و توجه به برنامه های آتی است.

    محسنی‌اژه‌ای، «قوه قضاییه و امنیت همه جانبه»، «قوه قضاییه و همکاری با سایر قوا برای مبارزه با همه مظاهر فساد»، «قوه قضاییه و اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید و اشتغال»، «قوه قضاییه و خدمت بهتر و آسان تر به مردم»، «قوه قضاییه و تجدید میثاق با آرمانهای امام راحل»، «قوه قضاییه و ولایت مداری و بصیرت انقلابی» و «قوه قضاییه و تجلیل از شهدا و ایثارگران» را از جمله نام های هفته قوه قضاییه عنوان کرد.

    بازداشت ۵۰ قاضی و وکیل و کارمند متخلف قضایی
    سخنگوی قوه‌قضاییه ادامه داد: در سال ۹۵، نظارت‌ها بیش از پیش تقویت شد و دادستان کل کشور در سال گذشته تظارت خود را بر ضابطین و زیرمجموعه خود افزایش داد و نظارت دیوان عالی کشور بر محاکم دو چندان شد. سال گذشته نظارت الکترونیکی و میدانی دیوان عالی کشور بسیار زیاد بود و نظارت حفاظت اطلاعات و دادسرای انتظامی قضات به صورت مخفیانه و آشکار شدت یافت و توسعه پیدا کرد. در نتیجه این نظارت ها در سال ۹۵ بیش از ۵۰ قاضی و کارمند و وکیل متخلف را بازداشت کردیم و بیش از ۱۸۵ نفر از دلالان و کارچاق کن ها و کسانی که با حعل عنوان از مردم کلاهبرداری می کردند دستگیر شدند.

    محسنی‌اژه‌ای گفت: از جمله کارهایی که سال گذشته مورد اهتمام بیشتری قرار گرفت، تسهیل کار برای مردم و ارباب رجوع بود. ابلاغ الکترونیکی شهریور سال ۹۵ کلید خورد و تا پایان سال گذشته به رغم فراهم نبودن زیرساخت ها، توفیقات خوبی بدست آورد. بیش از ۹۲ درصد از کل خدمات ثبتی سال گذشته اعم از جواب استعلام و ثبت اسناد، به صورت الکترونیکی انجام شد و زمان انجام استعلام ها به طور میانگین به ۴۸ ساعت رسیده است. یکی از مسایل مهمی که به رغم تصویب قاتون، از سوی دولت و مجلس بودجه لازم اختصاص نمی یابد، طرح حدنگار است. با این حال در سال گذشته ۱۴۴ ایستگاه برای حدنگاری دقیق و منظم ایجاد شد و توانستیم از سیستم ماهوارهای و ایستگاه های متحرک استفاده کنیم.

    .

    .

     

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *