×
آخرین اخبار

آموزش نحوه طراحی تمرین برای رده سنی ۸ تا ۱۰ سال در مدارس فوتبال / اولویت های تمرینی

  • کد نوشته: 166
  • ۱۳۹۶-۰۱-۲۳
  • 3495 بازدید
  • می‌بایست در هر جلسه تمرینی ، بیش از ۳ تمرین انجام نشود . یک تمرین حمل توپ، یک تمرین پاس و یک تمرین کنترل یا دریبلینگ . البته این اولویت ها پس از ۲ یا ۳ ماه از شروع به فعالیت بازیکن، ( ترم دوم به بعد ) می تواند تغییر نموده و شامل یک تمرین حمل توپ، یک تمرین کنترل و یک تمرین پاس یا دریبلینگ شود

    آموزش نحوه طراحی تمرین برای رده سنی ۸ تا ۱۰ سال در مدارس فوتبال / اولویت های تمرینی

    دیدگاه نیوز / محسن بابادی – استعدادیاب و مربی رده های پایه فوتبال ایران
    در رده ۸ تا ۱۰ سال مدارس فوتبال ، یک مربی میبایست ۶۵% تا ۷۵% زمان تمرین را به بازی اختصاص داده و مواردی همچون:
    شرایط خطای هند ، نحوه تعویض ها ، پنالتی انتهای بازی در صورت کسب نتیجه تساوی ، شیوه صحیح پرتاب اوت و … را تدریجا برای بازیکنان توضیح دهد .
    حتی در صورت مشاهده خطا و تخلفاتی از جانب آنان ، می تواند با حالت شوخی/خنده و طوری که متوجه اشتباه خود شده که به چه علت کارت گرفته اند ، با موبایل یا ۱ تکه کاغذ A4 تا شده زرد یا قرمز رنگ یا حتی مقوای بریده شده که از قبل در جیب خود قرار داده ، به آنان کارت بدهد تا متوجه جدیت کار شده و قانونمندی در ذهنشان نهادینه شود . حتی میبایست به آنان آموخت که به هیچ وجه حق اعتراض به نظر داور را ندارند .

    و اما اولویت ها و نحوه طراحی تمرینات آنان بصورت ذیل می باشد:
    ۱ . در ازای هر ۲ جلسه حضورشان که هر جلسه نیز حاوی ۲۵% تا ۳۵% تمرین است ، میبایست ۱ جلسه کامل فقط به بازی یا مسابقه با ۱ تیم هم رده از همان مدرسه فوتبال اختصاص دهید . ( جلسه سوم )
    ۲ . در ازای هر ۶ جلسه تمرین ، ۱ جلسه مسابقه با بازیکنان ریز جثه رده ۱۰ تا ۱۲ سال اختصاص دهید . ( جلسه نهم )
    ۳ . در ازای سپری شدن هر ۱ ماه از حضورشان ، میبایست ۱ مسابقه با بازیکنان هم رده خود از سایر مدارس فوتبال برگزار نمایید .

    حال همان جلسات تمرین شامل چه آیتم هایی باشد ؟
    ۱ . طی چند جلسه اول ، تمرینات لمس توپ بصورت خیلی محدود . بطوریکه فقط موقع گرم کردن از آنها استفاده شده و تبدیل به قسمت اصلی تمرین نشوند .
    ۲ . میبایست جهت آشنایی هر چه بیشتر تمام قسمت های پا با تمام قسمت های توپ و در راستای تسلط بر توپ ، اشکال مختلف حمل توپ در اکثر جلسات گنجانده شود .
    ۳ . افزایش تمرینات کوردینیشن از نوع ساده و در قالب اشکال متفاوت ، خصوصا موقع گرم کردن . این تمرینات می تواند شامل ۲ تمرین کوردینیشن ۳ دقیقه ای یا ۳ تمرین کوردینیشن ۲ دقیقه ای در هر جلسه باشد . بعلت ضیق وقت ، میبایست تمرینات کوردینیشنی انتخاب شوند که در کوتاهترین زمان ممکن و با کمترین تغییر در سازماندهی تمرین صورت پذیرند .
    ۴ . برخلاف رده ۶ تا ۸ سال که بنا به محدودیت های سنی ، تمرینات کششی در اولویت بالایی قرار نداشت ، میبایست در این رده پس از گرم کردن توسط تمرینات کوردینیشن ، کششی ها ( ولو محدود و در حد ۳ تمرین ) انجام شوند .
    ۵ . در ازای هر ۳ جلسه ای که جهت گرم کردن از تمرینات کوردینیشن استفاده می شود ، میبایست یکی از جلسات گرم کردن ، با انواع مختلف بازی های غیر فوتبالی توپی یا غیر توپی انجام شود . ( جلسه چهارم ) در ازای هر ۸ جلسه ای که برای گرم کردن از کوردینیشن ها استفاده می شود ، میبایست یکی از جلسات گرم کردن توسط کار با توپ و مرور تمرینات جلسات ۲ هفته قبل صورت پذیرد . ( جلسه یازدهم )
    ۶ . اولویت های تکنیکی در این سن ، سه تکنیک مهم پاس ، کنترل و دریبلینگ به اشکال مختلف میباشد .
    ۷ . میبایست در هر جلسه تمرینی ، بیش از ۳ تمرین انجام نشود . یک تمرین حمل توپ، یک تمرین پاس و یک تمرین کنترل یا دریبلینگ . البته این اولویت ها پس از ۲ یا ۳ ماه از شروع به فعالیت بازیکن، ( ترم دوم به بعد ) می تواند تغییر نموده و شامل یک تمرین حمل توپ، یک تمرین کنترل و یک تمرین پاس یا دریبلینگ شود . ولی در ازای هر ۱۵ جلسه ، میبایست دریبلینگ در دو جلسه پشت سر هم دومین تمرین بوده و پاس یا کنترل بعنوان سومین تمرین لحاظ شود .
    ۸ . میبایست بازی ها و مسابقات بصورت نیمه نهایی ، فینال و رده بندی برگزار شده تا برای بازیکنان جذاب تر شوند. 

    نویسنده: محسن بابادی – استعدادیاب و مربی رده های پایه فوتبال ایران

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *