×
آخرین اخبار

آخرین وضعیت فروش کاخ رضاشاهی البرز توسط بنیاد مستضعفان

  • کد نوشته: 2156
  • ۱۳۹۶-۰۲-۱۸
  • 1089 بازدید
  • بنیاد مستضعفان به تازگی هتل و کاخ رضاشاهی گچسر را به قیمت ١۵‌میلیارد تومان فروخته است؛ حالا بناست این مجموعه ملی با نظارت سازمان میراث فرهنگی مرمت و حفاظت شود.

    آخرین وضعیت فروش کاخ رضاشاهی البرز توسط بنیاد مستضعفان

    دیدگاه نیوز / ناصر میرچی، مدیر‌کل میراث ‌فرهنگی استان البرز دیروز پس از بازدید از کاخ شاهی گچسر و مذاکره با سرمایه‌گذار گفته است که «سازمان میراث ‌فرهنگی با پیگیری و نظارت مداوم تلاش می‌کند تا با همکاری سرمایه‌گذار، این بنای تاریخی را از دیگر آسیب‌های احتمالی دور نگه دارد.»

    هر هفته یک خبر از بنیاد مستضعفان و میراث فرهنگی کشور می‌رسد. پس از کاخ‌های نیاوران و گلستان و مروارید، موضوع کاخ گچسر هفته پیش جنجالی شد. بنیاد مستضعفان مجموعه کاخ و هتل گچسر در استان البرز را بی‌آن‌که به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر دهد، فروخته است. این درحالی است که این اثر ثبت ملی بوده و براساس قانون، انتقال اموال ثبت‌شده در فهرست آثار ملی به دیگری، ممنوع است. از سوی دیگر، بنیاد مستضعفان قبل از این‌که مالکیت این کاخ را به بخش خصوصی منتقل کند هم در بهره‌برداری و هم در تغییر کاربری ضوابط ما را رعایت نکرده است که این هم اقدام دیگری خلاف قانون است. حالا سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده است که با سرمایه‌گذار این بنای ارزشمند تاریخی مذاکره کرده و قرار شده است که کاخ و هتل گچسر با نظارت مستقیم میراث ‌فرهنگی و حفظ کاربری موجود، مرمت و حفاظت شود.

    کاخ رضاشاهی که متعلق به دوران پهلوی اول است، در روستایی به نام گچسر در بخش مرکزی کرج بنا شده است. این بنا که گچ‌بری‌های منحصربه‌فردی دارد در‌ سال ١٣١٧ همزمان با ساخت تونل کندوان ساخته شد تا رضاشاه پهلوی در آن اقامت کند و از نزدیک شاهد ساخته‌شدن تونل باشد و همان وقت در کنار کاخ، هتلی برای اقامت مهندسان سازنده تونل هم ساخته شد، اما اکنون گزارش‌های کارشناسان سازمان میراث فرهنگی نشان می‌دهد در مدتی که این بنا در دست بنیاد مستضعفان بوده دخل و تصرف‌های بسیاری در عرصه آن صورت گرفته است و حتی ارزش‌های هنری و معماری این بنای تاریخی در این سال‌ها به درستی حفظ نشده است. به‌طوری که براساس گزارشی که دیروز سازمان میراث فرهنگی منتشر کرده، کارشناسان تایید کرده‌اند که این بنای تاریخی از سال‌ها پیش بدون مجوز میراث‌ فرهنگی به مرکز اقامتی تبدیل شده است و تمامی اقداماتی که در آن صورت گرفته مغایر با قوانین و ضوابط میراث‌ فرهنگی است. چنان‌که مدیران میراث ‌فرهنگی کشور پس از بازدید از این بنای تاریخی اعلام کردند که در عرصه اثر دخل و تصرف‌های بسیاری صورت گرفته است و کوچکترین توجهی که دال بر حفظ ارزش‌های هنری و معماری باشد، در این بنای تاریخی لحاظ نشده است.

    فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی پیش از این درباره فروش این کاخ ملی از سوی بنیاد مستضعفان با بیان این‌که موضوع انجام یک عمل قانونی و مغایر قانون است به «شهروند» اعلام کرده بود که طبق قانون مجازات‌هاى اسلامى، کتاب پنجم، فصل نهم، ماده ۵۶۵، «هر کس خلاف ترتیب مقرر در قانون حفظ آثار ملی، اموال فرهنگی-تاریخی غیرمنقول ثبت‌شده در فهرست آثار ملی را با علم و اطلاع از ثبت آن به نحوی به دیگران انتقال دهد به حبس از سه ماه تا یک‌سال محکوم می‌شود.»

    در روزهای گذشته سازمان میراث‌ فرهنگی پس از اطلاع از این واگذاری که بدون مجوز و اطلاع سازمان صورت گرفته، تعدادی از کارشناسان و مدیران ستاد و استانی را به محل اعزام کرد تا وضع کنونی کاخ شاهی گچسر را ارزیابی کنند. ناصر میرچی، مدیر‌کل میراث‌ فرهنگی استان البرز پس از بازدید از کاخ شاهی گچسر و مذاکره با سرمایه‌گذار اعلام کرد: «با این‌که تمامی اقداماتی که در کاخ شاهی گچسر صورت گرفته، مغایر با قوانین میراث ‌فرهنگی است و بنیاد مستضعفان بدون اطلاع میراث ‌فرهنگی اقدام به نقل و انتقال این بنا کرده است و خریدار هم از ضوابط حفاظتی اثر هیچ‌گونه اطلاعی نداشته است، اما سازمان میراث ‌فرهنگی با پیگیری و نظارت مداوم تلاش می‌کند تا با همکاری سرمایه‌گذار، این بنای تاریخی را از دیگر آسیب‌های احتمالی دور نگه دارد.»

    او خبر داد که هم‌اکنون نیز مرمت کاخ شاهی گچسر با هماهنگی اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی استان البرز آغاز شده است و کارشناسان و مهندسان ناظر نیز به‌طور مداوم بر نحوه مرمت این بنای تاریخی نظارت دارند.

    به گفته مدیر‌کل میراث ‌فرهنگی استان البرز، با توجه به این‌که نظارت سازمان میراث‌ فرهنگی بر بخش خصوصی بسیار بهتر صورت می‌گیرد با سرمایه‌گذار توافق شده تا این بنا با نظارت مستقیم میراث ‌فرهنگی و پس از مرمت اصولی با حفظ کاربری پذیرایی‌ – اقامتی به فعالیت خود ادامه دهد. او همچنین تأکید کرد که نباید هیچ‌گونه دخل و تصرفی صورت گیرد و لازم است تمامی مرمت‌ها با رعایت ضوابط میراث ‌فرهنگی و استانداردهای موجود انجام شود

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *