×
آخرین اخبار

چند میلیون از کاربران اینترنت در کشور زیر ۱۸ سال هستند؟

  • کد نوشته: 14189
  • ۱۳۹۷-۰۹-۱۲
  • 686 بازدید
  • دیدگاه نیوز/ معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش ضمن اشاره به این که در هفته ۲۰ تا ۸۰ ساعت از فضای اینترنت استفاده می شود، گفت: ۲۰ میلیون نفر از ۵۶ میلیون کاربر اینترنت، در سن زیر ۱۸ سال قرار دارند که بدون آموزش مهارت های لازم، پا به این فضا گذاشته اند. علیرضا […]

    چند میلیون از کاربران اینترنت در کشور زیر ۱۸ سال هستند؟

    دیدگاه نیوز/ معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش ضمن اشاره به این که در هفته ۲۰ تا ۸۰ ساعت از فضای اینترنت استفاده می شود، گفت: ۲۰ میلیون نفر از ۵۶ میلیون کاربر اینترنت، در سن زیر ۱۸ سال قرار دارند که بدون آموزش مهارت های لازم، پا به این فضا گذاشته اند.

    علیرضا کاظمی روز دوشنبه در نشست تاثیر فضای مجازی بر دختران دهه هشتاد اظهار داشت: بحث فضای مجازی از ابعاد مختلف دارای اهمیت است که ضرورت پرداختن به آن را دوچندان کرده است. امروزه جهان در یک نقطه عطفی قرار گرفته که دانش و اطلاعات با ظهور ابرکامپیوترها گسترده ‌و فراگیر شده است. دانشی که به بشر این امکان را می دهد تا با ایجاد شبکه های پیچیده اقتصادی و سیاسی و فرهنگی بتواند بر مشکلات خود غلبه کند.
    وی افزود: ظهور اینترنت و کامپیوتر هم آنجا که هزاران اطلاعات و فضای سه بعدی و نزدیک به زندگی شخصی را ارایه می دهد در بحث تربیتی هم تاثیر گذار شده است.
    به گفته کاظمی، در گذشته های دور نهاد خانواده، مدرسه و جامعه نهادهای موثر تربیتی بودند که شکل گیری شخصیت و تربیت را بر عهده داشتند، امروزه فضای دیگری به این سه نهاد اضافه شده که همان فضای سایبری و مجازی است و ضریب نفوذ و میزان حضور دانش آموزان در آنجا بیشتر است.

    معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش ضمن تاکید بر این که فضای مجازی می تواند به عنوان نهاد ارزشمند تربیتی مدنظر قرار بگیرد، تصریح کرد: شرط رسیدن به این امر نگاه تمام ساحتی به امر تربیت است، اما متاسفانه فضای مجازی در تعلیم تربیت تک ساحتی است و نقش تربیتی کمرنگی دارد.

    کاظمی افزود: دانش آموزان هم پیش از این در فضای فیزیکی مدرسه، خانه و اجتماع رشد می کردند، اما امروز فضای سومی با عنوان فضای مجازی به میدان رشد ورود کرده است که به مثابه جنگل بدون قانون یا اقیانوس پر عمقی است که دانش آموز را غرق می کند؛ فضایی خطرناک که نظارتی بر آن نیست.

    کاظمی شاهد این امر را حضور ۲۰ میلیون کاربر زیر هجده سال از ۵۶ میلیون کاربران سراسر کشور عنوان کرد و یادآور شد: این کاربران بدون آموزش مهارت های لازم در این فضا وارد شده اند. در حالی که اگر خوب استفاده شود بنا به گفته رهبر معظم انقلاب، این کارزار فکری به سود ما است، اگر وارد میدان شویم.

    معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در این نشست که در راستای سلسله نشست های دختران دهه هشتاد برگزار شد، تصریح کرد: در طول هفته، بیست تا هشتاد ساعت از وقت افراد در فضای مجازی سپری می شود، موضوعی که به دلیل ایجاد تغییر در زمان خواب و نظم ایمنی بدن و همچنین ارایه اطلاعات بی کیفیت، شایعات و رذایل فرهنگی و تعارضات ارزشی، آسیب زا است.
    کاظمی، شکاف گفتمان بین نسلی، سوق دادن افراد به سمت فردگرایی، تغییر نقش ها و سبک زندگی، افسردگی و پرخاشگری را از دیگر پیامدهای فضای مجازی عنوان کرد و گفت: براساس آمارهای جهانی، حدود ۶۸ درصد طلاق های ثبت شده در ۱۵۰ کشور جهان، بر اثر روابط خارج از زناشویی در فضای مجازی است.

    وی تاکید کرد: با وجود معایبی که از آن یاد شد، می توان گفت این فضا، با ایجاد یک متولی محکم برای برنامه ریزی و رصد آن، توانایی آن را دارد که به نهاد تربیتی تبدیل شود و همگام با آموزش و پرورش به رشد و تعالی دانش آموزان کمک کند.

    کاظمی ادامه داد:با راه اندازی شبکه تعاملی سینا در آموزش و پرورش، اتفاق های جدید و خوبی در ساختار گفت وگوی بین نسلی ایجاد شد که ادامه این برنامه ها، اثر بخش و فراگیرخواهد بود.
    وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم سواد رسانه ای و مهارتی دانش آموزان را ارتقا دهیم؛ امری که با آموزش مهارت ها به اولیای خانه و مدرسه، شدنی است. همچنین تولید محتوای مناسب در فضای مجازی راهکار دیگری برای تحقق اهداف آموزشی است که در سند تحول بنیادین هم ذکر شده است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *