اخبار ویژه

  • شناسه : 26867
  • ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
  • 147 بازدید
  • ارسال توسط :
نیشکر هفت تپه باید به شیوه کارگر- مالکی واگذار می‌شد
نیشکر هفت تپه باید به شیوه کارگر- مالکی واگذار می‌شد

نیشکر هفت تپه باید به شیوه کارگر- مالکی واگذار می‌شد

روح الله ایزدخواه در گفت و گو با خبر روز درباره مردمی سازی اقتصاد گفت: برای مردمی سازی اقتصاد، روش‌های مختلفی وجود دارد اما مشکل کشور در حال حاضر این است که فرمان اقتصاد کشور دست تفکری است که اساساً به عاملیت مردم، توسعه‎ی درون‎زا و مزیت‌های منطقه‌ای باور ندارد. وی افزود: تفکر تکنوکراتیک می‌خواهد با […]

روح الله ایزدخواه در گفت و گو با خبر روز درباره مردمی سازی اقتصاد گفت: برای مردمی سازی اقتصاد، روش‌های مختلفی وجود دارد اما مشکل کشور در حال حاضر این است که فرمان اقتصاد کشور دست تفکری است که اساساً به عاملیت مردم، توسعه‎ی درون‎زا و مزیت‌های منطقه‌ای باور ندارد.

وی افزود: تفکر تکنوکراتیک می‌خواهد با پرت کردن چند پروژه از تهران به شهرستان‌ها مسائل را حل کند و این نشدنی است و نتیجه آن چیزی جز گسترش بیکاری، قاچاق و فساد نیست.

راهکار جهش تولید ارائه تسهیلات نیست

منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در رابطه با نام‌گذاری سال ۹۹ به جهش تولید و راهکارهای تحقق این امر گفت: اعطای تسهیلات بدترین شیوه برای رسیدن به توسعه است؛ چرا که پولی را که از صندوق توسعه ملی به کسب و کارها تخصیص می‌دهیم اساساً به اهداف تعیین شده نمی‌رسد.

منتخب مردم تهران در مجلس افزود: با اطمینان می‌گویم که طرح‌های اشتغالی که از سال ۷۹ تا الان در دولت‌های آقایان خاتمی، احمدی نژاد و روحانی اجرا شده است و مبتنی بر آن طرح‌ها، به بنگاه‌ها تسهیلات داده‌اند، شکست خورده‌اند. چرا که بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد با انحراف منابع مواجه شده و منبع تخصیصی اساساً در بخش اشتغال یا تولید سرمایه گذاری نشده است.

وی گفت: ابتدا باید ساختارهای اقتصادی کشور اصلاح شوند والا اعطای تسهیلات مثل آب ریختن در استخر سوراخ می‌ماند، بنابراین تا وقتی اقتصاد کشور مبتنی بر سوداگری، خام فروشی و دلالی پیش می‌رود هر چه قدر هم که منابع به آن تزریق شود، اتفاق خاصی نمی‌افتد. اگر ساختارها اصلاح شود، خود مردم می‌توانند با تجمیع منابع خودشان، اقتصاد منطقه را فعال کنند.

مردمی سازی اقتصاد علمی و روش مند است

ایزدخواه افزود: برخی در روش مردمی سازی تشکیک می‌کنند اما این موضوع کاملاً روش مند و علمی است و با استفاده از سازکارهایی مانند شرکت‌های بهره بردار مردمی، شرکت‌های تأمین سرمایه‎ی مردمی و تعاون‌های تأمین نیروی انسانی، امکان پذیر است.

وی با اشاره به تجربه مردمی سازی در دهه ۶۰ گفت: بچه‌های جهاد سازندگی در خوزستان و بعد از فتح خرمشهر با کمک مردم، اراضی خرمشهر را احیا کردند. جهادی‌ها دانش فنی را به منطقه آورده بودند و مردم هم هزینه کار را تأمین می‌کردند.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: مردم خودشان از محل فروش طلا یا از محل املاکی که داشتند هزینه‌های احیا زمین‌ها را تأمین کردند. چون می‌دانستند با روشی که جهاد سازندگی اجرا می‌کند بازدهی زمین ۳ تا ۴ برابر شده و سرمایه کشاورزان ظرف مدت دو ساله بر می‌گردد.

ایزدخواه اضافه کرد: فعالیت‌های جهاد سازندگی برای احیا زمین‌ها ادامه داشت تا اینکه بعد از تشکیل دولت مرحوم هاشمی از جهاد سازندگی خلع ید کردند و ادعا کردند که کار احیا زمین‌ها را خود دولت انجام می‌دهد. اما در نهایت کار به پیمانکار واگذار شد و در نتیجه آن، بازده کار پایین آمد و فساد افزایش یافت.

کارگران می‌بایست در سهام نیشکر هفت تپه شریک می‌شدند

وی با اشاره به نمونه‌ای از مدل طراحی شده برای واگذاری مردمی، در مورد شرکت نیشکر هفت تپه گفت: من در کنار یک کارگروه ۲۱ نفره با مدیریت مرحوم حسینعلی عظیمی، یک سال قبل از خصوصی سازی نیشکر هفت تپه، به منطقه خوزستان آمده بودیم و ۲۴ هزار هکتار زمین‌های هفت تپه را بررسی کرده و مزیت‌های آن را احصا و در نهایت مدلی برای خصوصی سازی و توسعه آن ارائه کردیم.

این کارشناس سیاستگذاری افزود: در مدلی که ما برای نیشکر هفت تپه ترسیم کردیم بیان شده بود که نباید کل نیشکر هفت تپه به صورت یک جا به بخش خصوصی واگذار شود بلکه حدود ۱۰ هزار کارگری که در هفت تپه مشغول کار هستند می‌توانند مستقیم یا غیر مستقیم در مالکیت نیشکر هفت تپه سهیم شوند.

ایزدخواه اضافه کرد: ما پیش از خصوصی سازی اسفناک نیشکر هفت تپه، مدل کارگر- مالکی را به سازمان خصوصی سازی پیشنهاد کردیم تا کارگران طی چند سال سهام دار شوند. منتهی سازمان خصوصی سازی به روش غیر مردمی کار را پیش برد و نیشکر هفت تپه را به دو جوان نااهل و کارنابلد واگذار کرد.

تمرکزگرایی ابتکار عمل را از نیروهای محلی گرفته است

وی گفت: ما در کشور به سراغ نسخه‌های وارداتی رفتیم که حتی با هم تناسب هم ندارند. یعنی یک جای آن کمونیستی و جای دیگر آن لیبرالی است و علت این امر هم به دانشگاه بر می‌گردد که در تولید نسخه‌های بومی کم کاری کرده است.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم افزود: به طور کلی مطالعات میدانی کشور در حوزه‌های مختلف ضعیف است که این امر موجب ضعف مطالعات منطقه‌ای و ضعف در شناخت ظرفیت‌های منطقه‌ای شده است. البته الان اجتماعات نخبگانی و اندیشکده‌ای خوبی در سطح استان‌ها وجود دارد که دچار آن نگاه‌ها وارداتی نیستند.

ایزدخواه ادامه داد: تمرکزگرایی موجود در کشور است یکی از مسائل مهمی است که ابتکار عمل را از نیروهای بومی گرفته است و کار را به جایی رسانده است که اگر استانداری بخواهد یک کاری در استان انجام دهد ابتدا باید یک کارشناس در سازمان برنامه و بودجه اجازه آن را صادر کند.

وی گفت: جالب است که این شیوه تمرکزگرایی متعلق به ۸۰ سال پیش کشور فرانسه است و آن‌ها الان این شیوه را کنار گذاشته‌اند اما ما هنوز اجرا می‌کنیم.

منتخب مردم در مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: باید اجازه داد تا اجتماعات محلی، نخبگان و مسئولان استانی تصمیم گیری کنند و آن‌ها طرح توسعه استان خودشان را ارائه دهند و دولت هم باید با در نظر گرفتن عاملیت و اولویت مردم، قاعده گذاری کند.

ایزدخواه درباره ظرفیت نهاد تعاونی برای مردمی سازی اقتصاد گفت: ما الان در حوزه قوانین تعاونی‌ها مشکلی نداریم و یکی از بهترین قانون‌های تعاونی را داریم که انواع مختلف تعاونی را به رسمیت شناخته است اما در سیاستگذاری به تعاونی اهمیتی داده نشده است و به این دلیل است که در عمل اصلاً تعاونی دیده نمی‌شود.

طراحی وبسایت