اخبار ویژه

  • شناسه : 14281
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۹
  • 61 بازدید
  • ارسال توسط :
مردم تحریم خودرو را شروع کردند
مردم تحریم خودرو را شروع کردند

مردم تحریم خودرو را شروع کردند

بسیاری از نظرات کاربران به این موضوع اشاره دارد که راه مبارزه با گران‌فروشی، نخریدن است، راه مواجهه با دلالی، بی‌اعتنایی و استغنا است نه پیشی گرفتن از یکدیگر برای ثبت‌نام بیشتر!

به گزارش خبر روز؛ سه سال و سه ماه و نه روز از بیان متکبرانه محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت که تحریم‌کنندگان خرید خودرو را ضدانقلاب، گناهکار و خائن نامیده بود؛ می‌گذرد. نعمت‌زاده اکنون رفته است و رویکرد حمایتگرانه او در مقابل انحصارطلبی دو خودروساز داخلی جای خود را به انفعال محض وزرای پس از او، محمد شریعتمداری و اکنون رضا رحمانی داده است.

اگر تقلیل امور متنوع و متعدد وزارت خارجه به موضوع برجام و وزیر برجام خواندن ظریف درست باشد، و اگر تقلیل مسائل پیچیده و چندوجهی وزارت ارتباطات به مسئله تلگرام و وزیر تلگرام دانستن آذری جهرمی صحیح باشد؛ می‌توان رحمانی را نیز وزیر ایران خودرو و سایپا دانست. وزیری که باید راه را بر سودجویی ببندد، مسیر گرانفروشی را هموار کرده و در جمله‌ای دردآور گفته است گرانفروشی ایران خودرو، غیرقانونی نیست. تب و تاب بازار ارز خوابیده، اما برای خودروسازها هیچ سراشیبی قیمتی وجود ندارد. بازار آشفته و دلال‌محور خودرو که هیچ سامان و مدیریتی ندارد، سوژه جدید فضای مجازی شده است. کاربران توئیتر از طمع‌ورزی ایران خودرو به خشم آمده‌اند و با هشتگ «#تحریم_خودروسازان_داخلی» انتقاداتی اساسی به صنعت کم‌بازده و پرضرر اما سودآور خودرو برای خودروساز وارد کردند.

۱٫علیه شرکت‌ها و مدیران: بسیاری از توئیت‌ها و نظرات کاربران که لحنی خشمگین و در پاره‌ای موارد همراه با عصبانیت است، ایران خودرو را هدف گرفته است. از نظر کاربران، شرکت‌های خودروسازی با وضعی که پیش گرفته‌اند و با ارائه خودروهای کم‌کیفیت، پرمصرف و خدمات کوتاه‌مدت و پردردسر و البته هزینه هنگفت؛ آبرو و اعتبار نظام جمهوری اسلامی را هدف گرفته‌اند و به یکی از ناکارآمدی‌های سیستم تبدیل کرده‌اند.

۲٫ دعوت مردم به نخریدن: بسیاری از نظرات کاربران به این موضوع اشاره دارد که راه مبارزه با گران‌فروشی، نخریدن است، راه مواجهه با دلالی، بی‌اعتنایی و استغنا است نه پیشی گرفتن از یکدیگر برای ثبت‌نام بیشتر! محتوای برخی از این توئیت‌ها، نقد عادات فرهنگی و رفتارهای اجتماعی ایرانی‌هاست. به تعبیر ساده‌تر، خودروساز بازار را می‌سنجد و وقتی عطش خرید می‌بیند، به بالا بردن قیمت‌ها تمایل پیدا می‌کند.

۳٫ ارائه راهکار: گروه سوم کاربران تحریم خودرو در فضای مجازی را گام اول یک حرکت عمومی برای اصلاح صنعت خودروسازی می‌دانند و بر این باورند که اگر افتضاحات مدیریتی و سودجویی‌ها و منفعت‌طلبی‌های قارون‌مآبانه مافیای خودرو نباشد، توان، دانش و ابتکار و انگیزه ایرانی می‌تواند خودروهایی با کلاس جهانی تولید کند. خودروهایی که تلفات مهیب جاده‌ای نداشته باشد، آلودگی هوا به بار نیاورد و با استانداردهای معقول یک زندگی متوسط همخوانی داشته باشد.

پریسا طاهری

مدیر مسئول خبر روز، کارشناس مدیریت فرهنگی و دارای سابقه ی ۴ ساله در هیئت های تحریریه بیش از ۳ خبرگزاری است. فعال اجتماعی محیط زیست بوده و ترجیحاً وقت فراغت خود را در خواندن کتاب های علمی صرف می‌کند. 

بیشتر بخوانید»  پراید ۲۲ میلیونی را ۴۰ میلیون نخرید!

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*