×
آخرین اخبار

شخصیت رفتاری و اخلاقی ناصر خسرو قبادیانی

  • کد نوشته: 309
  • ۱۳۹۶-۰۱-۲۶
  • 2123 بازدید
  • از خصوصیات دیگر ناصر خسرو می توان به داشتن حس میهن دوستی او اشاره نمود . وی عمیقا به (زبان فارسی) علاقه می ورزید ، که این مطلب از نگارش همه آثارش به این زبان به خوبی هویداست .

    شخصیت رفتاری و اخلاقی ناصر خسرو قبادیانی

    آنچنان‌که از مقایسه زندگی ناصرخسرو در دوره های قبل و بعد از تحول روحی او بر می آید وی از نفس سلیمی برخوردار بوده است .

    پیش از رفتن به مصر نیز مردی بوده است راست گفتار و درست کردار . پس از سفر هم زاهد و پرهیزگار ، بلند همت و اهل استدلال و به اصحاب زر و زور بی اعتنا و آزاده بود و با سر سختی در مقابل آنان می ایستاده است .

    او پس از تحول شخصیتی ، همواره از کاربرد دین و ادب در خدمت امرا و سلاطین نهی کرده است .

    ناصرخسرو با زبانی تلخ و گزنده از جهانخواران و دین فروشان خراسان انتقاد می کند. وی به اصولی که از فاطمیون فرا گرفته ، عمیقا پای بند بود و در دوره ای که خراسان در دست بندگان عباسیان بود ؛ شمشیر زبان از نیام سکوت برکشید و بی واهمه از تنها بودن خویش و افزونی مخالفان و بدخواهان ، در راه اعتقاد خود ، برآنان و افکارشان تاخت . شاید شعله ای در خرمن “جهانسوزان” افکند .

    از خصوصیات دیگر ناصر خسرو می توان به داشتن حس میهن دوستی او اشاره نمود . وی عمیقا به (زبان فارسی) علاقه می ورزید ، که این مطلب از نگارش همه آثارش به این زبان به خوبی هویداست .

    این بیت از او نشانگر اوج افتخار وی به ایرانی بودن خود است :

    تن پاک فرزند آزادگانم
    نگفتم که شاپور بن اردشیرم
    همین که ایرانی است را برای خود افتخاری بزرگ می شمارد و لزومی نمی بیند جهت کسب شرف خود را به خاندانها و افراد سرشناس ایرانی در دوره های قبل از اسلام منتسب سازد . کاری که بسیاری انجام میدادند تا بتوانند پُست های مهم را اشغال کرده ؛ از احترام مردمان برخوردار گردند . همین خون ایرانی که در رگ های اوست برایش کافی است تا بدان اظهار مباهات نماید .

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *