×
آخرین اخبار

توکلی: دولت به مردم شوک حیثیتی وارد کرد

  • کد نوشته: 18807
  • ۱۳۹۸-۰۹-۰۴
  • 482 بازدید
  • به گزارش دیدگاه نیوز؛ احمد توکلی با اشاره به آسیب‌های اجرای بد طرح اصلاح مصرف سوخت گفت: دولت به مردم شوک حیثیتی وارد کرد. احمد توکلی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رفتار دولت در اجرای طرح اصلاح مصرف سوخت گفت: اجرای طرح آنقدر مهم بود که حق اشتباه‌کردن نداشتیم چراکه پیش از […]

    توکلی: دولت به مردم شوک حیثیتی وارد کرد

    به گزارش دیدگاه نیوز؛ احمد توکلی با اشاره به آسیب‌های اجرای بد طرح اصلاح مصرف سوخت گفت: دولت به مردم شوک حیثیتی وارد کرد.

    احمد توکلی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رفتار دولت در اجرای طرح اصلاح مصرف سوخت گفت: اجرای طرح آنقدر مهم بود که حق اشتباه‌کردن نداشتیم چراکه پیش از این یک‌بار این طرح اجرا شده بود و تمام معایب و مزایا و تجاربش در اختیار دولت بود. این دولت در نوع اجرای طرح حتی از تجربه مثبت سال ۸۶ هم استفاده نکرد.

    وی افزود: وقتی احمدی‌نژاد می‌خواست این طرح را اجرا کند، سه، چهار ماه استان به استان با مردم صحبت کرد و اتفاقا گفت جراحی اقتصادی است و خونریزی هم دارد.

    اما این دولت به بدترین شکل ممکن از این تجربه بی‌بهره بود؛ درنتیجه این اقدامش به کشور ضرر زد و آن را به آشوب کشید، جان یک عده‌ای هم این وسط تلف شد که این یک اشکال اساسی است.

    این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اجرای طرح اصلاح مصرف سوخت خود با دو شوک همراه است، توضیح داد: شوک سهمیه‌بندی تغییر رفتار در مصرف سوخت را می‌طلبد و دیگری شوک قیمت کالا که این هم تغییر رفتار در مصرف می‌خواهد؛ بنابراین نمی‌شود یک شوک دیگر به این شوک‌ها اضافه کرد که اتفاقا این شوک آخر آسیب بیشتری به جامعه وارد کرد چراکه به حیثیت و شخصیت مردم مربوط بود.

    توکلی افزود: اولین خسارتی که اجرای بد دولت وارد کرد این بود که بخش عمده‌ای از درآمد حاصل از اجرای این طرح را بلعید؛ گذشته از آنچه شادمانی برای دشمنان فراهم کرد و چه احساساتی که جریحه‌دار شد و دل مردم را لرزاند.

    وی خطاب به دولتمردان تاکید کرد: حالا این اتفاق‌ها که نباید می‌افتاد، افتاده؛ حال باید دولت خود را در مقام توضیح‌دهنده قرار دهد. امروز بگویند که چرا قیمت پایه را تغییر دادند؟ چرا دو هزار تومان نه، سه هزار تومان؟ چقدر سود به دست می‌آورند؟ کجاها خرج می‌شود؟ چه اثرات مثبتی در اقتصاد دارد؟ چرا می‌گویند نرخ بنزین تغییر کرده، قیمت دیگر کالاها تغییر نمی‌کند؛ این حرف غیر‌کارشناسی است. وقتی عامل تولید گران می‌شود، هم اثر واقعی بر قیمت تمام‌شده کالا دارد و هم تورم انتظاری؛ یعنی این ۴ درصد تورمی که پیش‌بینی شده جدای از تورم انتظاری است. صادقانه به مردم بگویند تحمل کنید و ما جبران می‌کنیم.

    توکلی با بیان اینکه دولت باید از قبل افکار عمومی را اقناع می‌کرد، خاطرنشان کرد: دولت باید این موضوع را چند ماه زودتر در صداوسیما مطرح می‌کرد و دیگر رسانه‌ها هم به بحث می‌گذاشتند و مخالفان و موافقان اظهارنظر می‌کردند تا طرح پخته شود. دولت دو چیز را نمی‌گفت؛ زمان اجرا و میزان تغییر نرخ‌ها، اما امروز که دیگر طرح اجرا شده و همه مخالف هستند، شما هرقدر هم بیایید دفاع کنید هیچ ‌تاثیری ندارد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *