اخبار ویژه

بزرگ ترین دغدغه یک هنرمند حوزه آواز عدم رعایت قانون کپی رایت است/بسیاری از موسیقیدانان مطرح کشور خانه نشین شده اند/موسیقی امروز سطحی و ضعیف شده است
بزرگ ترین دغدغه یک هنرمند حوزه آواز عدم رعایت قانون کپی رایت است/بسیاری از موسیقیدانان مطرح کشور خانه نشین شده اند/موسیقی امروز سطحی و ضعیف شده است

بزرگ ترین دغدغه یک هنرمند حوزه آواز عدم رعایت قانون کپی رایت است/بسیاری از موسیقیدانان مطرح کشور خانه نشین شده اند/موسیقی امروز سطحی و ضعیف شده است

شهرام رفیعی خواننده بویراحمدی فعالیت حرفه ای خود را در زمینه آواز و موسیقی از سال ۱۳۸۴ با خواندن تصنیف (عزیز رفته ) به یاد زنده یاد ایرج بسطامی آغاز نمود.سَبک آواز وی متاثر از مکتب اصفهان است و در شیوه آواز خوانی از اساتید جلال تاج اصفهانی ، ادیب خوانساری، سیدرضا طباطبایی، علیرضا افتخاری، حسین خواجه امیری ( ایرج ) و احمد مراتب تاثیر پذیرفته است

خبر روز/ شهرام رفیعی خواننده بویراحمدی آواز سنتی و کلاسیک متولد ۱۳۶۵ روستای قمیشلو شهرستان دهاقان-استان اصفهان است وی هنر آموخته اساتید ارجمندی همانند سیدرضا طباطبایی ، محمد گلریز و محمد معتمدی  (ریتم شناسی ، زیبایی شناسی آواز و…) است
شهرام رفیعی فعالیت حرفه ای خود را در زمینه آواز و موسیقی از سال ۱۳۸۴ با خواندن تصنیف (عزیز رفته ) به یاد زنده یاد ایرج بسطامی با شعری از بامداد جویباری و موسیقی و تنظیم مجتبی صادقی آغاز نمودند
سَبک آواز شهرام رفیعی متاثر از مکتب اصفهان است و در شیوه آواز خوانی از اساتید جلال تاج اصفهانی، ادیب خوانساری، سیدرضا طباطبایی، علیرضا افتخاری، حسین خواجه امیری ( ایرج ) و احمد مراتب تاثیر پذیرفته است

پرویز دیوید خسروی گزارشگر برجسته ما و کنشگر اجتماعی چندی پیش با شهرام رفیعی خواننده بویراحمدی گفتگوئی را ترتیب داده است که تخلیص آن به شرح زیر است:
 
🎤پرویز دیوید خسروی: بزرگ ترین دغدغه یک هنرمند حوزه آواز و موسیقی چیست؟
📡شهرام رفیعی: به عنوان خواننده آواز سنتی و کلاسیک و در جایگاه یک ریزه خوار موسیقی باید عرض کنم بزرگ ترین دغدغه یک هنرمند آواز و موسیقی عدم رعایت قانون کپی رایت از سوی فروشندگان و نمایندگان فروش آثار فرهنگی هنری ، دانلود غیر مجاز و عدم حمایت دولت و مسئولان ذیربط از حقوق هنرمندان است.
بنده به طور مستقیم با بسیاری از هنرمندان عرصه موسیقی و آواز و همین طور فروشندگان عرضه محصولات فرهنگی سراسر کشور در ارتباط بوده و هستم.
برای تهیه ی یک آلبوم موسیقی جدای از بحث هزینه های سرسام آور که بیشتر برای هزینه استودیو ، دستمزد آهنگساز و نوازنده و شاعر و تکثیر اثر صرف می شود در حال حاظر می بایست هفت خان رستم را نیز طی نمود تا یک اثر موسیقی آماده انتشار شود و بعد عده ای سود جو بدون در نظر گرفتن حقوق مولف و مصنف اقدام به تکثیر غیرقانونی و کپی و دانلود اثر می نمایند که ضرر و زیان جبران ناپذیری را به تهیه کننده یا خواننده یک اثر موسیقایی وارد می سازد.
بنده از نزدیک شاهد بوده ام که یک اثر موسیقی حدود ۱۳۰ میلیون تومان هزینه داشته که همه ی این مبلغ را خواننده پرداخت نموده اما پس از انتشار اثر تیراژ فروشش به ۲۰۰۰ نسخه هم نرسیده و این خواننده عزیز برای همیشه با دنیای آواز و موسیقی خداحافظی کرده گرچه از صدای خوبی هم برخوردار بوده است
چه کسی باید جوابگوی این همه بی مهری از سوی عده ای انسان سودجو باشد؟
چرا دنیای موسیقی و آواز بالاخص آواز اصیل ایرانی و موسیقی مقامی و محلی این سرزمین باید تا این حد ضربه بخورد و کسی که استعداد و عشق وافری در این زمینه دارد نتواند در این عرصه شکوفا شود؟
بارها از استاد عباس خوشدل شنیده ام که ناشر آلبوم “نیلوفرانه” با صدای استاد علیرضا افتخاری (جناب محمد علی چاوشی) اذعان داشته که این آلبوم از تیراژ ۶ میلیون نسخه سی دی و کاست هم گذشته و حداقل از هر ۴ ایرانی یک نفر نیلوفرانه را شنیده است.اما اکنون تیراژ یک اثر خوب نهایتا ۳ تا ۴ هزار نسخه است.
🎤پرویز دیوید خسروی:عدم توجه به رعایت قانون کپی رایت چه تاثیری بر روند کاری موسیقیدانان برجای گذاشته است؟  
📡شهرام رفیعی: در سال های اخیر بسیاری از موسیقیدانان مطرح کشور یا خانه نشین شده اند یا شغل دیگری را انتخاب کرده و رمق فعالیت در حوزه موسیقی را ندارند و وقتی با آن ها صحبت می شود همه بالاتفاق از شرایط نابسامان موسیقی ، عدم حمایت نهادهای ذیربط ، عدم رعایت قانون کپی رایت و دانلود غیرمجاز آثار ، تغییر سلیقه مردم توسط شبکه های مجازی و رسانه ها بالاخص صدا و سیما و عدم استقبال از آثار فاخر و ماندگار موسیقی، هزینه های زیاد تولید یک اثر هنری و وجود فضای مجازی که به راحتی آثار هنرمندان را بدون در نظر گرفتن حقوق آن هنرمند تمام و کمال منتشر می کنند سخن می گویند.
🎤پرویز دیوید خسروی: چرا آثار فاخر گذشته در حوزه موسیقی دیگر تکرار نمی شود؟
📡شهرام رفیعی: یکی دیگر از مشکلات این است که همه میگویند چرا تصانیف و آثار گذشته که در بین مردم و در دل مردم جایگاه ویژه ای پیدا کرده دیگر تکرار نمی شود و موسیقی امروز ما چه به لحاظ کلام و چه از نظر موسیقی و خواننده سطحی و ضعیف شده است.
خب زمانی که یک حرکت جمعی صورت نمیگیرد و هیچ کس به فکر موسیقی نیست و موسیقیدان یا خواننده از این راه میخواهد امرار معاش کند و وقت کافی برای خلق یک اثر فاخر نمی گذارد نمی توان توقع داشت که آثار گذشته تکرار شود و مردم از آن ها استقبال کنند.
از طرفی مشکلات و دغدغه های روزمره مردم موجب شده به موسیقی های سطحی و گاها زیر زمینی که زمان آنها از ۴ دقیقه نباید تجاوز کند و حتما باید تمام خواسته های یک شنونده در همین ۴ دقیقه در شعر آن اثر باشد آن هم به صورت گذرا ، روی بیاورند و دیگر کسی حوصله شنیدن یک موسیقی ناب با کلامی فاخر و صدایی دلنشین را ندارد و گاها شنیده می شود که می گویند موسیقی اصیل ایرانی یا ارکسترال غمگین است و ما حوصله نداریم گوش کنیم.
به نظر بنده حق آواز و موسیقی فاخر ایرانی که بخشی از هویت و اصالت ما را تشکیل می دهد این نیست و بقای آن به تلاشی مضاعف از سوی مسئولان ، هنرمندان این عرصه و مردم فرهنگ دوست نیاز دارد.
🎤پرویز دیوید خسروی: جنابعالی چه شناختی از هنرمندان موسیقی حوزه بختیاری دارید؟
📡شهرام رفیعی: بنده بختیاری نیستم ، ریشه ای بویر احمدی دارم اما به مردمان غیور و با اصالت بختیاری می بالم و افتخار من این است که بسیاری از خوانندگان و هنرمندان بختیاری از دوستان نزدیک بنده هستند.همواره موسیقی بختیاری را عاشقانه دوست داشته ام و به وجود هنرمندان این عرصه افتخار میکنم.
امیدوارم بزرگان این عرصه ، صاحبان فر و حامیان موسیقی غنی و سرشار از عشق بختیاری جسارت بنده را در اجرای تصنیف (گل لاله ، یادمان استاد علاء الدین) ببخشند و چنانچه قصوری در اجرای بنده بوده به دیده ی اغماض بنگرند.
🎤پرویز دیوید خسروی: در جهت رفع معظلات حوزه موسیقی که جنابعالی اشاره نمودید چه راهکاری را پیشنهاد می دهید؟
📡شهرام رفیعی: به قول یکی از اساتید تا دیر نشده باید فکری به حال موسیقی و آواز این مرز و بوم بشود.
امیدواریم هیئتی متشکل از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و هنرمندان عرصه آواز و موسیقی بنشینند و به فکر راهکارهای مناسب برای حمایت از هنر و هنرمند در این عرصه باشند.
برخی از فعالیت های شهرام رفیعی در زمینه هنر موسیقی و آواز به شرح زیر است
➖ برگزاری نکوداشت استاد سید رضا طباطبایی در سال ۱۳۸۷ با حضور جمع کثیری از اساتید آواز و موسیقی کشور…
➖ نویسنده کتاب (ایرج بسطامی ، ستاره ای که خاموش شد) با موضوع زندگینامه و آثار زنده یاد ایرج بسطامی
➖ آشنایی با استاد عباس خوشدل ( آهنگساز ، تنظیم کننده و رهبر ارکستر ) در سال ۱۳۸۲ در مراسم ترحیم ایرج بسطامی و بهره مندی از رهنمودهای ایشان تاکنون…
➖ مدیر هنری استاد عباس خوشدل و مدیریت وبگاه استاد خوشدل از سال ۹۳ تا ۹۵
➖ خواننده تیتراژ ابتدایی برنامه چکامه ( مشاعره ) سال ۹۱ به تهیه کنندگی امیرحسین آذر و اجرای دکتر اسماعیل آذر پخش از شبکه آموزش سیما
➖ خواننده تصنیف بختیاری ( گل لاله ) با موسیقی و شعر نادر شیرانی به یاد اسطوره موسیقی بختیاری بهمن علاء الدین ( مسعود بختیاری ) و شرکت در ششمین جشنواره فرهنگی هنری یاران تاراز در استان خوزستان شهرستان اندیکا در مکان یادبود استاد علاء الدین…
➖ همکاری با صدا و سیما و اجرای برنامه به مناسبت های مختلف…( فردی و گروهی)
➖ مدیر اجرایی برنامه های متعدد فرهنگی هنری در قالب کنسرت ، تئاتر ، جنگ و… از سال ۱۳۸۷
➖ همکاری با شرکت های فرهنگی هنری و انتشار بیش از ۱۰۴ اثر موسیقایی در قالب موسیقی محلی ، سنتی ، پاپ ، بدون کلام ، کودک و…به عنوان مدیر فروش و پخش آثار هنری و همکاری با بسیاری از خوانندگان و موسیقی دانان در زمینه انتشار آثار…
➖ خواننده آلبوم موسیقی (دلی در آتش) به آهنگسازی و تنظیم سیامک بهبهانی و اشعاری از عماد خراسانی ، هوشنگ ابتهاج ، مهدی سهیلی ، حسام بهرامی و شهرام رفیعی که به زودی منتشر خواهد شد.
➖ افتخار همکاری با استاد عباس خوشدل در تصنیفی به آهنگسازی ایشان تحت عنوان ( تو کجایی

پرویز دیوید خسروی

دارای سابقه ی بیش از ۴۰ سال روزنامه نگاری، خبرنگار و تحلیلگر مقالات سیاسی و اجتماعی و تحلیلگر اوضاع جهانی است. تنها روزنامه نگار در کشور بوده که از طرف دکتر روحانی ریاست جمهوری یازدهم و دوازدهم بخاطر مقالات سیاسی اش مورد تشویق قرار گرفت.
وی سابقه همکاری با نشریات قبل از انقلاب از جمله مجله ی گل آقا و ... را دارد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*