×
آخرین اخبار

برای نذری از ظروف پلاستیکی شفاف استفاده نکنید!

  • کد نوشته: 17456
  • ۱۳۹۸-۰۶-۰۹
  • 1320 بازدید
  • رئیس اداره بهداشت محیط غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت در آستانه ماه محرم از آغاز به کار فعالیت‌ها نظارتی وزارت بهداشت در این ایام خبر داد.
    برای نذری از ظروف پلاستیکی شفاف استفاده نکنید!

    دیدگاه نیوز / مهندس سیدرضا غلامی در خصوص برنامه‌های نظارتی وزارت بهداشت بر تکایا، مساجد و هیئت‌ ها در ماه محرم گفت: برنامه تشدید نظارت‌ها در ماه محرم به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است و در دستور کار گروه مهندسی بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت قرار گرفته است. این بازدیدها از پیش از آغاز ماه محرم شروع شده و در طول ماه محرم نیز ادامه خواهد داشت.

    وی با تاکید بر این نکته که اولویت نظارت بر مراکز اطعام‌دهی خواهد بود، ادامه داد: البته مسائلی همچون بهداشت محیط ،آب،‌ فاضلاب، دفع زباله، نظافت محیط و…بررسی می‌شود. از آنجایی که بخشی از این اطعام دهی در منازل صورت می‌گیرد که بازرسان ما دسترسی نظارتی به این منازل را ندارند، نسبت به ارائه توصیه‌های بهداشتی از سوی رسانه‌ها و معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌ها اقدام کرده‌ایم.

    رئیس اداره بهداشت محیط غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت در مورد نحوه توزیع غذا از سوی هیات‌ ها و اماکنی که اقدام به پخش نذورات می‌کنند، اظهار کرد: از زمان اتمام طبخ غذا تا زمان توزیع آن نهایتا باید دو ساعت فاصله باشد، مگر اینکه هیات‌ ها امکان نگهداری غذا در دمای زیر چهار درجه سانتی‌ گراد را داشته باشند یا بتوانند با قرار دادن غذا روی شمعک گاز، دمای آن را در ۶۰ درجه سانتی‌گراد حفظ کنند.

    وی افزود: توصیه می‌ کنیم که توزیع غذا به سرعت اتفاق افتد، زیرا کاهش دمای غذای طبخ شده به زیر ۶۰ درجه سانتی‌گراد و رسیدن به دمای ۴۵ تا ۵۰ درجه سانتی‌ گراد باعث می‌شود احتمال رشد میکروب در غذا به ویژه در خورش‌ ها افزایش می‌ی ابد که نهایتا می‌تواند سبب ایجاد مسمومیت در افراد شود.

    غلامی بهترین ظرف برای توزیع غذا میان عزاداران را ظروف معمول دانست و به ایسنا گفت: اگر شرایط گند زدایی و شست‌وشوی ظروف برای‌شان فراهم است، بهتر است از ظروف عادی استفاده کنند؛ اما، اگر به هر دلیلی از ظروف یکبار مصرف استفاده می‌کنند باید بلافاصله پس از اتمام کار بسته بندی، توزیع غذا آغاز شود و بیش از ۳۰دقیقه در ظرف بسته‌بندی قرار نگیرد. همچنین بهتر است ظروف بسته بندی بر پایه گیاهی و آلومینیومی باشد.

    وی درخصوص نحوه استفاده از ظروف یکبار مصرف متذکر شد: در صورت استفاده از این ظروف باید دقت کنند غذا در دمای بالایی قرار نداشته باشد. ترجیحا ۱۰ الی ۱۵ دقیقه پس از اتمام طبخ غذا صبر کنند و بعد نسبت به بسته بندی آن در ظروف یکبار مصرف اقدام کنند. این ظروف باید دارای آرم سیب سلامت بوده و مورد تایید سازمان غذا و دارو باشد. توصیه اکید ما در استفاده از ظروف یکبار مصرف این است که به هیچ عنوان برای بسته بندی غذاهای گرم از ظروف پلاستیکی شفاف استفاده نکنند. این ظروف تنها برای بسته‌بندی غذاهای سرد باید استفاده شود.

    وی با اشاره به صدور کارت بهداشت آشپزان هیات‌ها توسط دفاتر پیشخوان دولت، گفت: آشپزان پس از مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت به مراکز بهداشتی معرفی شده و پس از انجام معاینه بالینی و در صورت لزوم انجام برخی آزمایش‌ها، کارت بهداشت برایشان صادر می‌شود.

    غلامی ادامه داد: یکی از نکاتی که همواره به آن تاکید کرده‌ایم این است که هیات‌ها و ایستگاه‌های صلواتی نسبت به دفع زباله خود اقدامات موثر را انجام دهند. بهترین کار این است که سطل‌های زباله‌ای در مجاورت خودشان تعبیه کنند تا از ایجاد آلودگی‌های محیطی توسط ظروف یکبار مصرف جلوگیری کنند.

    وی در پایان صحبت‌هایش با اشاره به ذبح گوسفند در دسته‌های عزاداری‌ به عنوان یکی از عادات مذهبی ، گفت: توصیه می‌کنیم هنگام ذبح دام دقت کنند که محیط اطراف آلوده نشده و این آلودگی از محیط به لاشه دام نیز منتقل نشود.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *