×
آخرین اخبار

برای رفع مشکل آبگرفتگی معابر سوسنگرد چه چاره ای اندیشیده شده است ؟

  • کد نوشته: 13911
  • ۱۳۹۷-۰۸-۱۸
  • 948 بازدید
  • سیستم کنونی دفع فاضلاب شهر مناسب سی ، چهل سال پیش است و این سیستم دیگر جوابگوی شهر نیست و نیازمند به بروز رسانی است

    برای رفع مشکل آبگرفتگی معابر سوسنگرد چه چاره ای اندیشیده شده است ؟

    خبر روز /جمال بنی اسد: هر ساله در زمان بارندگی شاهد بروز مشکلاتی در سطح شهرستان دشت آزادگان هستیم که مهمترین مشکل را می توان آبگرفتگی معابر عنوان کرد .

    آبگرفتگی معابر باعث بروز مشکلاتی برای شهروندان در زمینه تردد و موجب بیکار شدن بسیاری از افراد می شود .

    این مشکل از سالی به سال دیگر منتقل می شود و اینکه هر ساله شاهد تکرار آن هستیم ، بیانگر این موضوع است که مسولان تنها به دنبال رفع مشکل به صورت موقتی هستند ‌.

    متاسفانه با کوچکترین باران ، شهر را آب می گیرد و ما را تا چهل و هشت ساعت نمی توان از خانه هایشان خارج کرد .

    در این آبگرفتگیها بسیاری از ماشینها خراب شده اند و مردم به سختی رفت و آمد می کنند ، چندین سال است که وضع به همین صورت است و مسولان هیچ کار کارشناسی شده ای انجام نمی دهند .

    متاسفانه شاهد هستیم که در جاهایی از شهر شیب خیابانها از چهار طرف به تقاطع می رسد و از این رو آب تجمع می کند و از آنجایی که بعضی جاها جدول کشی نشده است آب به خارج از شهر هدایت نمی شود .

    در دیگر شهرستانها شاهد هستیم که آب سطحی شهرها تخلیه شد و بعد از قطع بارندگی تا حداکثر دو ساعت بیشتر طول نکشید که تمام آبهای سطحی جمع آوری شدند که اینها نشان می دهد کانال ها مجراهایشان باز است . از آنجایی که شبکه جمع آوری آب های سطحی این شهرستان در سال ها قبل اصولی کار نشده و اگر قرار باشد با استاندارد و اصولی کار کنیم به بودجه قابل توجهی احتیاج بوده که از توان و درآمد عمومی سران شهرداری خارج است که دست نماینده را میطلبد ولی نماینده ما کجاست ؟

    از دیگر علل مهم این آبگرفتگی ها ، زباله های رها شده در سطح شهر و جوی های آب و همچنین شیب نادرست معابر شهری می باشد . و از سویی دیگر نبود مدیریت یکپارچه شهری و عدم وجود زیرساخت های شهری صحیح باعث بروز مشکلات همچون آبگرفتگی می شود . از طرف دیگر آبگرفتگی معابر باعث ترافیک و تشدید تصادفات نیز می شود .

    در حالیکه مسولان شهری از برگزاری جلسات متعدد در راستای رفع معضل آبگرفتگی و اتخاذ تسهیلات لازم خبر می دهند اما هر ساله با شروع بارش باران ، شهروندان با سناریوی تکراری آبگرفتگی معابر روبرو می شوند .

    متاسفانه شاهد هستیم آبگرفتگی معابر که تا دو روز پس از بارندگی زندگی مردم برخی مناطق شهر بحرانی تر می کند .

    چند سالی است که وضعیت آبگرفتگی خیابانهای شهر پس از باران بین شهرداری و آب و فاضلاب پاس کاری می شود و تاکنون هیچ نهادی در این خصوص اعلام موضع شفاف نکرده است و به نظر می رسد کسی هم نیست که در این خصوص تدبیری بیاندیشد.

    از آنجایی که دفع نشدن آب های سطحی پس از بارندگی ، به مشکل سیستم فاضلاب شهری باز می گردد ، و عواملی مختلف در آن دخیل هستند اما این مشکلات هر آنچه که باشد قطعا مشکلات مالی هیچ .. کدام یک از دستگاهها توجیه مناسبی برای وضعیت شهر داشته؟
    بر کسی پوشیده نیست که شبکه فاضلاب شهر فرسوده و قدیمی و دچار مشکلات متعددی است که سرزیر فاضلاب به کرخه ، خود نمادی از وضع تاسف بار این سیستم از دیرباز و تاکنون است . وضعیت سیستم فاضلاب شهری در صورت ادامه ، تبعات هزینه بری به دنبال خواهد داشت که مشکلات بهداشتی و تاثیر بر سلامت مردم ، ایجاد خلل در ترافیک شهری و بروز مشکلات در تردد وسایل نقلیه و آسیب رساندن به زیرساخت های شهری در آینده میتواند از جمله این مشکلات باشد .

    سیستم کنونی دفع فاضلاب شهر مناسب سی ، چهل سال پیش است و این سیستم دیگر جوابگوی شهر نیست و نیازمند به بروز رسانی است .

    خدمت اداره شهرداری هم عارضم که شهر ما باید شبکه مجزای دفع آبهای سطحی داشته باشد . احداث این شبکه در سراسر کشور از وظایف شهردار است و آب و فاضلاب مجوز هزینه در زمینه احداث این شبکه را ندارد زیرا در بودجه شهرداریها منظور شده است .

    مدیران شهرستان باید هر چه سریعتر جهت ایجاد شبکه دفع آبهای سطحی و بهبود وضعیت سیستم فرسوده شبکه فاضلاب شهر چاره ای بیندیشند ، زیرا اگر قرار است دستگاها از مشکلات مالی رنج ببرد مردم نباید تاوان بی انضباطی مالی مدیران را پس بدهند ‌.

    مردم شهر ما مدت زمان است از بیان مشکلات سیستم فاضلاب رنج می برند و هر گونه عزم و اراده جهت بهبود وضعیت و کیفیت خدمات رسانی به شهروندان ناامید گشته و معتقدند پروژه اصلاح شبکه فاضلاب شهر عزم جامع مسولیین را میطلبد .

    در نهایت از برادران عزیز در شورای شهر و شهرداری که در این روز سخت بارانی زحمت زیادی کشیدند تشکر و قدردانی کرد همچنین امیدواریم بودیم که فرماندار محترم هر چه سریعتر ورود می کردند و کمر همت را می بستند تا مشکل این آبگرفتگی را رفع کنند چرا که شاید روزی این باران دو ، سه ساعت بیشتر از این طول بکشد و باعث غرق یک شهر بشود .

    و من الله التوفیق ..

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *