اخبار ویژه

  • شناسه : 166
  • ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۷
  • 747 بازدید
  • ارسال توسط :
آموزش نحوه طراحی تمرین برای رده سنی ۸ تا ۱۰ سال در مدارس فوتبال / اولویت های تمرینی
آموزش نحوه طراحی تمرین برای رده سنی ۸ تا ۱۰ سال در مدارس فوتبال / اولویت های تمرینی

آموزش نحوه طراحی تمرین برای رده سنی ۸ تا ۱۰ سال در مدارس فوتبال / اولویت های تمرینی

می‌بایست در هر جلسه تمرینی ، بیش از ۳ تمرین انجام نشود . یک تمرین حمل توپ، یک تمرین پاس و یک تمرین کنترل یا دریبلینگ . البته این اولویت ها پس از ۲ یا ۳ ماه از شروع به فعالیت بازیکن، ( ترم دوم به بعد ) می تواند تغییر نموده و شامل یک تمرین حمل توپ، یک تمرین کنترل و یک تمرین پاس یا دریبلینگ شود

خبر روز / محسن بابادی – استعدادیاب و مربی رده های پایه فوتبال ایران
در رده ۸ تا ۱۰ سال مدارس فوتبال ، یک مربی میبایست ۶۵% تا ۷۵% زمان تمرین را به بازی اختصاص داده و مواردی همچون:
شرایط خطای هند ، نحوه تعویض ها ، پنالتی انتهای بازی در صورت کسب نتیجه تساوی ، شیوه صحیح پرتاب اوت و … را تدریجا برای بازیکنان توضیح دهد .
حتی در صورت مشاهده خطا و تخلفاتی از جانب آنان ، می تواند با حالت شوخی/خنده و طوری که متوجه اشتباه خود شده که به چه علت کارت گرفته اند ، با موبایل یا ۱ تکه کاغذ A4 تا شده زرد یا قرمز رنگ یا حتی مقوای بریده شده که از قبل در جیب خود قرار داده ، به آنان کارت بدهد تا متوجه جدیت کار شده و قانونمندی در ذهنشان نهادینه شود . حتی میبایست به آنان آموخت که به هیچ وجه حق اعتراض به نظر داور را ندارند .

و اما اولویت ها و نحوه طراحی تمرینات آنان بصورت ذیل می باشد:
۱ . در ازای هر ۲ جلسه حضورشان که هر جلسه نیز حاوی ۲۵% تا ۳۵% تمرین است ، میبایست ۱ جلسه کامل فقط به بازی یا مسابقه با ۱ تیم هم رده از همان مدرسه فوتبال اختصاص دهید . ( جلسه سوم )
۲ . در ازای هر ۶ جلسه تمرین ، ۱ جلسه مسابقه با بازیکنان ریز جثه رده ۱۰ تا ۱۲ سال اختصاص دهید . ( جلسه نهم )
۳ . در ازای سپری شدن هر ۱ ماه از حضورشان ، میبایست ۱ مسابقه با بازیکنان هم رده خود از سایر مدارس فوتبال برگزار نمایید .

حال همان جلسات تمرین شامل چه آیتم هایی باشد ؟
۱ . طی چند جلسه اول ، تمرینات لمس توپ بصورت خیلی محدود . بطوریکه فقط موقع گرم کردن از آنها استفاده شده و تبدیل به قسمت اصلی تمرین نشوند .
۲ . میبایست جهت آشنایی هر چه بیشتر تمام قسمت های پا با تمام قسمت های توپ و در راستای تسلط بر توپ ، اشکال مختلف حمل توپ در اکثر جلسات گنجانده شود .
۳ . افزایش تمرینات کوردینیشن از نوع ساده و در قالب اشکال متفاوت ، خصوصا موقع گرم کردن . این تمرینات می تواند شامل ۲ تمرین کوردینیشن ۳ دقیقه ای یا ۳ تمرین کوردینیشن ۲ دقیقه ای در هر جلسه باشد . بعلت ضیق وقت ، میبایست تمرینات کوردینیشنی انتخاب شوند که در کوتاهترین زمان ممکن و با کمترین تغییر در سازماندهی تمرین صورت پذیرند .
۴ . برخلاف رده ۶ تا ۸ سال که بنا به محدودیت های سنی ، تمرینات کششی در اولویت بالایی قرار نداشت ، میبایست در این رده پس از گرم کردن توسط تمرینات کوردینیشن ، کششی ها ( ولو محدود و در حد ۳ تمرین ) انجام شوند .
۵ . در ازای هر ۳ جلسه ای که جهت گرم کردن از تمرینات کوردینیشن استفاده می شود ، میبایست یکی از جلسات گرم کردن ، با انواع مختلف بازی های غیر فوتبالی توپی یا غیر توپی انجام شود . ( جلسه چهارم ) در ازای هر ۸ جلسه ای که برای گرم کردن از کوردینیشن ها استفاده می شود ، میبایست یکی از جلسات گرم کردن توسط کار با توپ و مرور تمرینات جلسات ۲ هفته قبل صورت پذیرد . ( جلسه یازدهم )
۶ . اولویت های تکنیکی در این سن ، سه تکنیک مهم پاس ، کنترل و دریبلینگ به اشکال مختلف میباشد .
۷ . میبایست در هر جلسه تمرینی ، بیش از ۳ تمرین انجام نشود . یک تمرین حمل توپ، یک تمرین پاس و یک تمرین کنترل یا دریبلینگ . البته این اولویت ها پس از ۲ یا ۳ ماه از شروع به فعالیت بازیکن، ( ترم دوم به بعد ) می تواند تغییر نموده و شامل یک تمرین حمل توپ، یک تمرین کنترل و یک تمرین پاس یا دریبلینگ شود . ولی در ازای هر ۱۵ جلسه ، میبایست دریبلینگ در دو جلسه پشت سر هم دومین تمرین بوده و پاس یا کنترل بعنوان سومین تمرین لحاظ شود .
۸ . میبایست بازی ها و مسابقات بصورت نیمه نهایی ، فینال و رده بندی برگزار شده تا برای بازیکنان جذاب تر شوند. 

نویسنده: محسن بابادی – استعدادیاب و مربی رده های پایه فوتبال ایران

پریسا طاهری

مدیر مسئول خبر روز، کارشناس مدیریت فرهنگی و دارای سابقه ی ۶ ساله در هیئت های تحریریه بیش از ۴ خبرگزاری است. فعال اجتماعی محیط زیست بوده و ترجیحاً وقت فراغت خود را در خواندن کتاب های علمی صرف می‌کند. 

بیشتر بخوانید»  کم بارش‎ترین استان کشور معرفی شد

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*